Een boek voor speurneuzen!

Jufelsie 21 oktober 2020
ALARM! Er loopt een boekenbijter rond. Op de achterkant van het boek staat een groot affiche afgebeeld. Hiermee prikkel je de nieuwsgierigheid bij kinderen. Koen Konijn vraagt of ze kunnen helpen de boekenbijter mee op te sporen.
ALARM! Koen Konijn en de stiekeme boekenbijter is een geweldig prentenboek voor jonge kinderen. In het verhaal maken ze kennis met Koen Konijn. Hij houdt van boeken. Het liefst kruipt hij met een fijn boek in een rustige hoek. Zijn broertje Kenny maakt nogal wat lawaai, dus een rustig hoekje is thuis niet te vinden. Met zijn boek vertrekt hij naar de bibliotheek. Daar ontdekt hij dat er een flink gat in zijn boek zit. Met een vaartje gaat hij naar huis. Er loopt een boekenbijter rond en die moet hij vangen. Koen pakt zijn speurdersspullen en gaat op onderzoek uit.
Mijn kleuters hebben genoten van dit verhaal. Van begin tot het eind was de betrokkenheid hoog. Natuurlijk wilden ze mee helpen om de boekenbijter te vinden. Samen speurden we elke bladzijde af of we iets verdachts konden ontdekken. Het was uitdagend en spannend. Plotseling herkende een van de kinderen de sokjes. ‘Juf, daar kruipt Kenny’. We moesten er heel hard om lachen.
Met plezier heb ik het verhaal voorgelezen. De tekst staat in kleine letters maar wordt afgewisseld met uitroepen en vetgedrukte woorden. Hier kun je mooi de nadruk op leggen.
De illustraties zijn kleurrijk en speels. Voor kinderen zijn ze heel herkenbaar en ze vinden er grappige details in. Bij de griezelboeken zien ze twee spinnetjes en op de gebreide trui staat een grote wortel. In de bibliotheek ontdekken ze aan de tekeningen welke boeken worden gelezen. Een oplettende lezer ontdekt dat de titels van de boeken een connectie hebben met bestaande boeken. Zo zie je o.a. het boek Nijntje Nooitgenoeg en De Grijzende jager in de kast staan.
Alarm! Koen Konijn en de stiekem boekenbijter… is een prachtig prentenboek voor kleine speurneuzen!

Meer recensies van Jufelsie