Verrassend, spannend en grappig.

Jufelsie 08 juni 2023
Miriam Bos schreef Help! Een verrassing. Een eerste avontuur met Suus en August en ze kreeg een groot compliment. Dit boek is gekozen tot Het prentenboek van het jaar 2024. Nu verrast ze ons met Cadeautje!. Opnieuw gaan we het bos in en ontmoeten we Suus en August.
Suus is jarig en August organiseert een feest voor haar. Terwijl hij druk bezig is met de voorbereiding, kijkt Suus verlangend naar haar cadeau. ‘Wat zou erin zitten?’ Suus is zo nieuwsgierig. Wanneer August niet oplet, neemt ze het cadeau mee. Ze onderzoekt het pakje… ze ruikt, schudt, tekent er op en dartelt er mee rond. Het blijft een verrassing. Boos zwaait ze haar armen met het pakje in de lucht. Tot haar grote schrik raakt ze het pakje kwijt. Kan haar feestje doorgaan, nu haar cadeau kwijt is?
Cadeautje! is een prachtig verhaal voor jonge kinderen. Zo herkenbaar en passend in hun belevingswereld. Voor veel kinderen is een verjaardag een hoogtepunt en de spanning hierom heen is vaak erg groot. Wie komt er op mijn feest? Wat ga ik trakteren? Welke cadeautjes krijg ik? Miriam Bos heeft dit laatste heel mooi omgezet in een verhaal. Onze nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Samen met Suus zijn we benieuwd naar de inhoud van het pak. De spanning wordt mooi opgebouwd en bereikt een hoogtepunt wanneer het pakje kwijt is. Wat zouden de kinderen nu doen? Weten ze een oplossing? Een mooi uitgangspunt om hier met de kinderen over in gesprek te gaan.
Hierna verrast Miriam Suus en de lezer.
De illustraties bij het verhaal zijn kleurrijk en vol grappige details. De vlaggetjes hebben verschillende patronen en tussen de bladeren gluurt een vogel mee. Op het eind genieten we van een geweldige prent waarop alle vrienden van Suus en August staan afgebeeld. De gezelligheid spat er vanaf.

Wil je het nieuwe avontuur met Suus en August zien?
met Cadeautje! heb je pret voor tien.

Meer recensies van Jufelsie