Kleine Gans vindt haar plek.

Jufelsie 03 oktober 2020
Wow, wat een prachtige cover heeft het prentenboek De herfst van Kleine Gans. De warme tinten, de kleuren van de herfst, oranje, rood, bruin spatten er vanaf. Ik hou ervan. Kleine Gans dribbelt over het pad, terwijl de andere dieren vanaf de zijkant naar haar kijken.
Na het prentenboek De lente van Kleine Beer is nu De herfst van Kleine Gans van Elli Woollard verschenen. In dit verhaal beleven jonge kinderen met Kleine Gans een avontuur waarin ze ontdekken dat verschillende dieren in de herfst zich klaarmaken voor het koude seizoen, de winter.
Kleine Gans heeft zich prima vermaakt in de zomer. Nu beginnen de bladeren te verkleuren en Kleine Gans voelt dat er iets gaat gebeuren. Ze weet niet wat ze moet doen en vraagt aan haar vrienden waar zij mee bezig zijn. De bevers knagen bomen om en bouwen een huis. De eekhoorns begraven nootjes in de grond en de beren verzamelen bladeren om daar in te slapen. Kleine Gans probeert te knagen, te graven en blaadjes te verzamelen. Dit alles lukt haar niet. Wanneer ze alleen weg waggelt, valt er een donkere schaduw over haar heen. Ze kijkt naar de lucht boven haar en ontdekt dat er vogels voorbij vliegen. Zij zien er hetzelfde uit. Kleine Gans strekt haar vleugels uit en vliegt ze achterna.
Elli Woollard heeft een warm, sfeervol verhaal geschreven op rijm. Dit leest prettig voor. Jonge kinderen worden verliefd op Kleine Gans en herkennen haar gevoelens. Ze gaan met haar op avontuur in de herfst. De illustraties van Briony May Smith dragen hier ook aan bij. Ze sluiten aan bij de tekst en de warme kleuren van dit seizoen zien we in het hele boek terug. Kinderen bekijken de prenten en ontdekken kleine details.
Het thema vriendschap loopt door het hele verhaal heen. Kleine Gans bezoekt al haar vrienden. Daarnaast is ze op zoek naar een antwoord, waar komt haar onrustige gevoel vandaan. Aan het einde van het verhaal ontdekt ze dat een troep ganzen op haar hebben gewacht en samen met hen vliegt ze weg, naar een plek om daar de winter door te brengen.
De herfst van Kleine Gans, waggel je met haar mee een nieuwe avontuur tegemoet?

Meer recensies van Jufelsie