Een giraf met een probleem

Jufelsie 12 maart 2020
Wat is geweldig prentenboek is Een giraf met een probleem. Samen met mijn kleuters heb ik genoten van dit verhaal.
Edward de giraf is niet gelukkig. Hij vindt zijn nek te lang, te dun, te vlekkerig, te buigzaam… Hij voelt dat andere dieren hem aankijken. Edward probeert zijn nek vrolijk aan te kleden of te verstoppen achter een boom of in een greppel.
Op een dag ontmoet hij Christo, de schildpad. Hij heeft een klein gek nekje en bewondert al een poos de lange nek van Edward. Zo’n nek zou hij wel graag willen hebben. Wanneer Christo zijn probleem aan Edward vertelt, kan de giraf dit oplossen. In tien tellen weet hij de banaan te pakken. Vanaf dat moment zijn beide dieren tevreden met hun nek.
Een giraf met een probleem is een prachtig verhaal, wat vanaf het begin de kinderen boeit. Edward, de giraf vertelt vanuit zijn perspectief dat hij niet tevreden is met zijn nek. De kinderen begrijpen zijn probleem en voelen zijn emotie. De ontmoeting met Christo is grappig. We zien de lange nek over de schildpad hangen. Hierna horen de kinderen waar Christo mee zit. Voor hem is het dan heel verrassend dat zijn probleem snel wordt opgelost. Hij is blij met zijn banaan en laat Edward voelen, dat hij met zijn nek geweldige dingen kan doen. Het zelfvertrouwen van Edward groeit. Jonge kinderen ervaren dat je blij mag zijn, met hoe je eruit ziet.
De illustraties bij het verhaal zijn sfeervol en warm. Door het gebruik van aardetinten zien de dieren er levensecht uit. Grappig is, dat wanneer Edward de banaan gaat plukken, de pagina uitgeklapt kan worden. Zo wordt de verhouding ten opzichte van Christo visueel gemaakt.
Met Een giraf met een probleem zien kinderen dat met hulp, uit onverwachte hoek, een probleem wordt opgelost.

Meer recensies van Jufelsie