Lezersrecensie
Zijn wie je mag zijn
Het nieuwe schooljaar is net begonnen. Veel kinderen starten in een nieuwe groep. Elke leerkracht besteed aandacht aan groepsvorming, ook wel bekend als De Gouden Weken. Het nieuwste prentenboek van Marcus Phister: Een pinguïn zoals ik past hier uitstekend bij.
Een groep pinguïns staat op Antartica bij elkaar. Van een afstand lijken ze allemaal op elkaar. Toch zijn ze allemaal verschillend. In dit prentenboek leer je een paar pinguïns kennen. Lukas, bijvoorbeeld heeft een rode snavel en een gouden kuif en verderop staat Jamila. Zij valt op met een blauwe kuif. Deze verschillen doen er niet toe. Alle pinguïns mogen er zijn. Ze horen bij elkaar.
In Een pinguïn zoals ik worden enkele pinguïns voorgesteld. Aan de gekleurde letters op de voorkant van het woord ‘pinguïn’ merken we al op dat het over diversiteit gaat. Eerst zien we een grote groep pinguïns. Van een afstand zien we geen verschillen. Daarna maken we kennis met o.a. Lukas, Tim en de drie sterspelers Mila, Jolijn en Amélie via een kort voorstelstukje. De tekst is niet verhalend en het vraagt van kinderen een ruim voorstellingsvermogen. Kleine details worden wel in de illustraties gezien. De boodschap ‘je mag zijn wie je bent’ wordt overgebracht en is een fijne introductie voor een kringgesprek. Kijk samen naar wie er in jouw groep zit. Zijn er overeenkomsten? Welke verschillen zijn er? Wie is geboren in een ander land of draagt een bril? Iedereen reageert spontaan en luistert naar elkaar. Samen wil je een fijne groep zijn waarin ieder kind mag zijn wie hij is.
De prachtige illustraties laten de pinguïns leven. Jonge kinderen houden van deze dieren. Ze vinden ze grappig en wanneer je vraagt hoe ze lopen, waggelt iedereen vervolgens door het lokaal. De kleine verschillen tussen de pinguïns hebben in elke prent een andere kleur gekregen. Dit valt de kinderen direct op. Later vergelijken ze dat met een bril of het dragen van oorbellen. Dit zijn de kleine details bij hun klasgenoten, die niet belangrijk voor ze zijn. Ze willen samen plezier maken en werken. Samen een fijn schooljaar hebben waarin iedereen mag zijn wie hij is.
Een groep pinguïns staat op Antartica bij elkaar. Van een afstand lijken ze allemaal op elkaar. Toch zijn ze allemaal verschillend. In dit prentenboek leer je een paar pinguïns kennen. Lukas, bijvoorbeeld heeft een rode snavel en een gouden kuif en verderop staat Jamila. Zij valt op met een blauwe kuif. Deze verschillen doen er niet toe. Alle pinguïns mogen er zijn. Ze horen bij elkaar.
In Een pinguïn zoals ik worden enkele pinguïns voorgesteld. Aan de gekleurde letters op de voorkant van het woord ‘pinguïn’ merken we al op dat het over diversiteit gaat. Eerst zien we een grote groep pinguïns. Van een afstand zien we geen verschillen. Daarna maken we kennis met o.a. Lukas, Tim en de drie sterspelers Mila, Jolijn en Amélie via een kort voorstelstukje. De tekst is niet verhalend en het vraagt van kinderen een ruim voorstellingsvermogen. Kleine details worden wel in de illustraties gezien. De boodschap ‘je mag zijn wie je bent’ wordt overgebracht en is een fijne introductie voor een kringgesprek. Kijk samen naar wie er in jouw groep zit. Zijn er overeenkomsten? Welke verschillen zijn er? Wie is geboren in een ander land of draagt een bril? Iedereen reageert spontaan en luistert naar elkaar. Samen wil je een fijne groep zijn waarin ieder kind mag zijn wie hij is.
De prachtige illustraties laten de pinguïns leven. Jonge kinderen houden van deze dieren. Ze vinden ze grappig en wanneer je vraagt hoe ze lopen, waggelt iedereen vervolgens door het lokaal. De kleine verschillen tussen de pinguïns hebben in elke prent een andere kleur gekregen. Dit valt de kinderen direct op. Later vergelijken ze dat met een bril of het dragen van oorbellen. Dit zijn de kleine details bij hun klasgenoten, die niet belangrijk voor ze zijn. Ze willen samen plezier maken en werken. Samen een fijn schooljaar hebben waarin iedereen mag zijn wie hij is.
1
Reageer op deze recensie