Eén voor jou, twee voor mij

Jufelsie 30 september 2019
Wat een geweldig, sfeervol verhaal is Eén voor jou, twee voor mij. In het bos vindt Beer drie heerlijke paddenstoelen. Zijn vriend Wezel maakt ze schoon, bakt ze even aan in een grote koekenpan, gooit er wat kruiden bij en laat de paddenstoelen even sudderen. Dat wordt smullen… Maar dan hebben de vrienden een probleem: drie paddenstoelen voor twee dieren, hoe moet dat nou?
Deze vraag heb ik voorgelegd aan mijn kleuters, toen ik het boek ging voorlezen. Er kwamen verschillende leuke reacties. ‘Een paddenstoel doorsnijden’, ‘eentje bewaren voor de volgende keer, wanneer Beer weer een paddenstoel vindt’, ‘een paddenstoel weggeven’, ‘beer heeft ze gevonden, die mag de extra paddenstoel hebben!’
Hierna zijn we verder gegaan met voorlezen. De kleuters reageerden lachend op de verschillende redenen, die door Beer en Wezel worden genoemd. Opgelucht zijn ze, wanneer de vos de derde paddenstoel in zijn mond stopt. ‘Nu is het opgelost!’ Maar dan zuchtten ze diep… Ze zien Wezel aankomen met drie aardbeien. ‘Nu begint het opnieuw’ riep er één.
Eén voor jou, twee voor mij is een prachtig verhaal over delen. Jonge kinderen vinden dit niet altijd makkelijk. Ze hebben er moeite mee, bang dat ze iets te kort komen of verzinnen dan geniale oplossingen. Dit verhaal is zo herkenbaar voor ze. De illustraties zijn prachtig. Fijne tekeningen, die zijn ingekleurd met zachte kleuren. Van de blaadjes zijn alleen de contouren te zien. Dit geeft het verhaal een warme sfeer.
Eén voor jou, twee voor mij is een boek wat een goede bijdrage kan leveren bij de sociaal emotionele ontwikkeling van het jonge kind.

Meer recensies van Jufelsie