Felicia redt de dierentuin

Jufelsie 05 april 2024
Een vrolijke voorkant en de titel Felicia redt de dierentuin prikkelt de nieuwsgierigheid. Felicia is een leuke, vlotte meid en zoals ze het zelf zegt: ze heeft altijd geluk. Ze heeft drie vriendinnen: Elies, Laurin en Myra.
De tante van Myra, Josefien, heeft een dierentuin gekocht. De dierentuin heeft wat achterstallig onderhoud. De burgemeester wil de dierentuin sluiten en op die grond kantoorpanden bouwen. Gelukkig bedenken Felicia en Myra een plan om de dierentuin te redden. Ze geven een presentatie en trommelen meer mensen op. Samen gaan ze een aantal zaterdagen aan de slag. De dierenverblijven worden opgeknapt en de paden schoongeveegd. Er worden flyers en informatieborden gemaakt. In de krant komt een bericht en ook op tv is er aandacht voor de dierentuin, die zieke en mishandelende dieren opvangt. Zou dit alles genoeg zijn om de burgemeester te overtuigen dat de dierentuin moet blijven?
Felicia redt de dierentuin is een vrolijk avontuur voor kinderen vanaf 9 jaar. Het boek zal vooral meisjes aantrekken omdat Felicia met haar vriendinnen Elies, Laurin en Myra er graag op uit trekt.
Het verhaal is geschreven door Judith van Helden. Felicia stelt zichzelf eerst voor. Daarna lezen we in verschillende hoofdstukken haar avontuur. Het verhaal is geschreven vanuit het ik-perspectief. We beleven en voelen alles vanuit de ogen van Felicia. Zo begint elk nieuw hoofdstuk met een titelblad. Hier staat de titel met een foto van Felicia opgedrukt. Het lettertype is speels, het lijkt op geschreven letters.
We maken van alles mee en het verhaal houdt onze aandacht vast. Het onderwerp raakt de kinderen… een dierentuin waar zieke en mishandelde dieren worden opgevangen is nodig. Mooi om te zien is dat iedereen gaat samenwerken om deze dierentuin te redden. Tussen de regels door, lezen de kinderen over de relatie tussen Myra en Burak, een jongen die nauw betrokken is bij de dierentuin. Vooral Myra wil nog al eens een opmerking roepen, dat voor een binnenpretje zorgt.
De illustraties zijn getekend door Iris Boter. Verspreid in het verhaal staan zwart-wit tekeningen in verschillende grootte. Met deze schetsen weet Iris perfect de sfeer van het verhaal weer te geven.
Tja… in dit verhaal Felicia redt de dierentuin is het geluk weer aan Felicias zijde.
We hebben er van genoten en kijken uit naar een nieuw avontuur.

Meer recensies van Jufelsie