Er was eens.... een sprookje met een Boeboek

Jufelsie 01 oktober 2023
Ken je de Boeboeks? In Het dikke BOEBOEKS sprookjesboek stellen ze zich voor. Het zijn Aardewezens van ongeveer een vuist groot, groen en lekker harig. Ze worden altijd per twee geboren en zijn bij de geboorte één konijnenkeutel groot. Voor planten en dieren zijn ze extra lief en geven warme knuffels weg. In de wereld van de Boeboeks worden veel sprookjes verteld. Alleen zien deze er een tikkeltje anders uit. Een verzameling vind je in Het dikke BOEBOEKS sprookjesboek. Ontmoet Grasgroentje en de Dwergmuizen, Roodmutsje, Soes en Piepje, Assepoep, Braambloempje, De Puitprins, Rozabel en het Pukkelbeest en tot slot Berre en de Pukkelfeeks.
Het is een groot feest om een sprookje uit Het dikke BOEBOEKS sprookjesboek voor te lezen. Ze hebben allemaal een grappige titel en beginnen met ‘Er was eens…’ Zodra je enkele zinnen hebt voorgelezen is er bij de kinderen herkenning. Ze maken de connectie met het originele sprookje. Zo heet het sprookje “Sneeuwwitje en de zeven dwergen’ nu ‘Grasgroentje en de Dwergmuizen’ en ‘Doornroosje’ is ‘Braambloempje’ geworden. Het is zo grappig om nu de Boeboeks in de sprookjes te ontmoeten. Ze vallen bij de kinderen in de smaak. Opvallend is dat de Boeboeks o.a.in sloffen slapen. Dit zien we ook in de sprookjes terug. Marc de Bel heeft het verhaal mooi aangepast naar de wereld van de Boeboeks. Hun kenmerken komen in alle sprookjes goed naar voren. We beleven een andere, fantastische sprookjeswereld.
De kinderen zijn betrokken en vinden het spannend. Gelukkig loopt elk verhaal goed af met een groot feest en vaak… ‘ze leefden nog lang en gelukkig!’
Bijzonder zijn de twee laatste sprookjes. De verhaallijn is hetzelfde, alleen zijn de rollen omgekeerd.
Frieda Van Raevels heeft de illustraties verzorgd. Het zijn prachtige, kleurrijke tekeningen geworden. De zes dwergmuizen en Slung kijken je vrolijk aan. De koningin laat haar vlijmscherpe lach zien, waardoor we even beven van angst. Gelukkig is dat snel voorbij. De jurk van Assepoep schittert in het zonlicht en het Pukkelbeest wil je ’s avonds niet tegenkomen. Kortom we genieten van de sfeervolle gedetailleerde prenten.
Het dikke BOEBOEKS sprookjesboek is een tip voor iedereen die de Boeboeks eerder heeft ontmoet en/of ze wil leren kennen. Verhalen voor vele uren voorleesplezier.

Meer recensies van Jufelsie