Lezersrecensie

Een heerlijke stranddag.

Jufelsie 05 juni 2022
De zon schijnt. Heerlijk weer voor een dagje naar zee.
Op dit idee komt een kleine jongen. Hij vraagt zijn opa mee te gaan naar zee.
Met een tas vol spullen gaan ze op pad. Ze zoeken een plekje op het strand en nemen meteen een duik. Hierna bouwen ze een zandkasteel, spelen met de bal en laten een vlieger op. Terwijl de kleine jongen geniet van zijn ijsje ontdekt hij ineens dat opa weg is. Een aardige mevrouw loopt met hem terug. Samen vinden ze opa terug.
Opa, ga je mee? is een prachtig prentenboek. Het verhaal is geschreven door Anke Kranendonk en geschikt om voor te lezen bij kinderen vanaf drie jaar. Met de vraag ‘Opa, ga je mee?’ nodig je de kinderen uit en zijn ze direct betrokken. Op een pagina zien ze een grote tas. Welke spullen neem je mee naar zee? Samen met de kinderen benoem je wat opa en zijn kleinzoon meenemen. Op deze manier wordt de woordenschat vergroot. Hierna beleven we een heerlijk dagje. Verschillende activiteiten die je aan zee, op het strand kunt doen komen aan bod. Iedereen vindt het grappig om opa onder het zand te zien liggen en herkent de vorm van de ijscowagen… een raketje!
Even wordt het spannend. Opa is weg! De kinderen kijken naar de prachtige illustratie en speuren het strand af. Vinden zij opa terug? Vervolgens worden in kleine tekeningen de activiteiten teruggehaald. Een beetje opgelucht zien we opa later zwaaiend op zijn handdoek terug.
Naast de woordenschat geeft het verhaal aanleiding om tegenstellingen aan te bieden. Naast ‘het water is koud en de handdoek voelt lekker warm en zacht’, kun je op zoek gaan naar meer tegenstellingen.
Liset Celie heeft de tekeningen verzorgd. Vrolijke, sfeervolle en kleurrijke prenten. We kijken onze ogen uit en spontaan gaan de kinderen handdoeken tellen en benoemen ze de kleuren van de parasols. Het spel ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet kan met elke illustratie gespeeld worden. Op deze manier leren de kinderen goede omschrijvingen te formuleren.

Opa, ga je mee?
Zeker, hij gaat met zijn kleinzoon mee.
Samen met hen, beleef je een heerlijk dagje aan zee!

Meer recensies van Jufelsie

Gesponsord