Oorlog en Vrede van Tolstoj: het beste boek dat je nog moet lezen

25 juni 2020
Toegegeven, het zijn ongeveer 1500 pagina's. En ook: mijn moeder sloeg de hoofdstukken over de oorlog over. Dat zou Tolstoj zelf niet leuk hebben gevonden, want om die hoofdstukken ging het hem. Hij wilde zijn visie op de geschiedenis geven. "Al dat gedoe met die meisjes en liefdes", dat was voor hem bijzaak.

Voor mij niet. Ik heb ooit geschiedenis gestudeerd en het verslag van de legers van Napoleon die optrekken naar Moskou, inclusief het beeld dat Tolstoj schetst van de kleine grote generaal; de beschrijving die hij geeft van het optreden van de Russische opperbevelhebber Koetoezov; de ontruiming van Moskou als Napoleon voor de poorten staat (de hoofdstukken dus die mijn moeder grotendeels oversloeg), die vind ik boeiend genoeg.

Maar wat dit boek echt fascinerend maakt, wat me in de loop der jaren ertoe gebracht heeft het een keer of vijf te lezen, is het verhaal van de hoofdpersonen, het verhaal hoe de adellijke families Rostov en Bolkonski die tijd beleven. De oorlog, de verbijstering en ook de liefdes. Met onvergetelijke figuren als Andrej Bolkonski en Pierre Bezoechov, met de serieuze Marja, de treurige Sonja en bovenal natuurlijk Natasja Rostova, de beroemdste vrouwenfiguur uit de wereldliteratuur.

Ik zou zeggen: je boft als je het nog niet gelezen hebt. Heerlijke uren in het vooruitzicht!

Meer recensies van