Wat onderscheidt de mens van een machine?

Justreadbooksandenjoy 17 november 2023
Het nieuwste vertaalde werk van Klune is het boek Het boomhuis in het bos. Het verhaal gaat over de mens Viktor die een gezin vormt met machines: AI. Zij wonen samen op een prachtige plek in het bos in verschillende boomhuizen; zie ook de prachtige omslag. De proloog verhaalt over een angstige gebeurtenis, het is de vraag wat zich in het verleden nu precies heeft afgespeeld. Viktor wordt liefdevol opgevoed door zijn ‘vader’ Gio, een machine. Zij hebben gezelschap van zuster Ratched, AI verpleegkundige met sadistische trekjes en schattige Rambo, een AI stofzuigertje. Viktor, Ratched en Rambo gaan uiteindelijk samen met de door hen geredde AI HAP op een queeste om Gio te redden, hij is (op schokkende wijze) weggevoerd. Lukt het hen om Gio te vinden en te redden en vindt Viktor liefde in een wereld vol AI? Het boek gaat in op essentiële vragen: wat onderscheidt een mens van een machine, wat is liefde, op welke manieren komt liefde tot uiting, kunnen de ergste daden vergeven worden, hoe kan AI zich ontwikkelen, in hoeverre gaat de mens zorgvuldig met zichzelf en de aarde om, in hoeverre vormt AI een bedreiging? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het boek leest prettig en snel weg, je wil doorlezen om te weten hoe het verhaal afloopt. De eerdere vertaalde werken van Klune kenden een meer cozy sfeer dan in dit verhaal, gruwelijke gebeurtenissen worden in dit boek beschreven. Dat kende ik nog niet van Klune. Het was echter wel passend in dit verhaal. Iets minder voor mij had de beschrijving van uitvoering van seksuele fantasieën gemogen. Alhoewel je ook daar ontwikkeling van AI in terug kunt vinden. Al met al heb ik genoten van dit boek, het laat je nadenken en staat wat mij betreft garant voor een aantal heerlijke leesuurtjes. Met een leuke groep bespraken wij dit boek in de Hebban leesclub. Alle Easter Eggs die door de leden van de leesclub zijn gevonden en met elkaar zijn gedeeld, maken dat ik het verhaal nog beter begrijp en waardeer. Mooi als dit boek, net als in de leesclub, leidt tot een discussie over deze vragen. Zeker met tieners valt er veel te bespreken over dit boek. Ik geef dit boek 4 sterren en kijk uit naar het volgende werk van Klune!

Meer recensies van Justreadbooksandenjoy