Helaas

Juul 11 september 2020
Mijn mening over dit boek hinkt op 2 gedachten. Om maar positief te beginnen: het verhaal is boeiend, bij vlagen misselijkmakend en steekt goed in elkaar. Dat bij elkaar heeft gezorgd dat ik het boek sowieso wilde uitlezen.

Dan de mindere aspecten van het boek. En dat zijn er helaas nogal wat….

De schrijfstijl spreekt mij totaal niet aan. Waar het precies in zit weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik had in ieder geval moeite met hoe de zinnen liepen. Net niet lekker, niet vloeiend. Ook de dialogen waren haperig en liepen niet fijn. En dat komt, denk ik, niet alleen door het verschil Nederlands – Vlaams.

Meerdere keren komen zinnen voor als: “in de komende weken zou ze ontdekken dat…”, zulke zinnen halen voor mij al een behoorlijk deel van de spanning weg. Er is hier wat mij betreft sprake van Don’t show but tell in plaats van het omgekeerde, wat toch wel een gulden regel is in het schrijven.

Op bladzijde 124 wordt specifiekbenoemd dat iets een grapje is. Een doodzonde in mijn ogen, in wat voor tekst dan ook. Daarbij was het ook nog een uitermate flauw grapje.

Er wordt gebruik gemaakt van onnodig breedsprakige zinnen. Zoals: “De woorden die ze uitspuwde leken soms recht uit de hel te komen, gespekt met zwavel en zuur.” Het is mij te veel, veel te veel.

Er is geen echte hoofdpersoon, maar wel veel personages. Daardoor is het lastig om je in het boek in te leven. Je krijgt niet echt de kans om met een personage een band op te bouwen. Daardoor blijft het allemaal wat op de vlakte. Daarnaast zijn weinig personages sympathiek te noemen. Allemaal hebben ze wel een vervelend rafeltje. Ik ben van mening dat er toch ook positieve personages in een boek thuishoren, voor het tegenwicht. Die moet je nu echt zoeken.

Op de achterflap staat de het boek balanceert tussen een literaire en psychologische thriller. Dan schep je toch flinke verwachtingen bij de lezer. Wat mij betreft zijn die verwachtingen niet waar gemaakt. Literair zou ik het boek zeker niet willen noemen, daar is het te slordig voor. Psychologisch…het raakt het randje van een psychologische thriller. Voor een echte psychologische thriller blijft het wat mij betreft te oppervlakkig.

Ook worden een aantal onverwachte plotwendingen beloofd. Eerlijk: ik ben ze niet tegen gekomen. Het was allemaal redelijk voorspelbaar.

Nee, dit was niet een boek voor mij. Mijn oordeel: LAAT MAAR

Meer recensies van Juul