Laat je alle hoeken van de kamer zien

Juul 27 oktober 2022
Anna V. is het laatste deel in de trilogie rond Natan Z. En bij een laatste deel verwacht ik een klaterende finale. Eentje die je van verbazing laat omvallen.

En in zekere zin is dit gelukt bij dit boek. Wat een einde! Ik moest er echt even van bijkomen. Zo vreselijk en heftig.

Alle eindjes worden op een gruwelijke samengebracht. Lijntjes die niet altijd even voorspelbaar zijn. Dat heeft Alberts echt knap gedaan.

Het verhaal is spannend en onrustwekkend. Er gebeurt wel heel erg veel. En soms vond ik het misschien iets teveel in overdrive. Het had met een lijntje minder nog steeds een heftig en goed verhaal geweest. Denk ik. Maar dat is dan ook het enige dat ik op te merken heb.

Toch is het niet alleen een fijne leeservaring. Daarvoor zijn de onderwerp te heftig. Te gruwelijk bijna om je voor te stellen. En die dingen worden op een rauwe, onomwonden manier beschreven.

Ik zat tijdens het lezen regelmatig op het puntje van mijn stoel, hopend dat iets wel of juist niet zou gebeuren. En bij sommige gebeurtenissen werd ik echt kwaad. Vooral om de onrechtvaardigheid ervan.

Anna V. is een waardig einde van een trilogie die je wat emoties betreft alle hoeken van de kamer laat zien. Alberts krijgt nog een zware kluif om deze serie te evenaren bij een volgend boek.

Meer recensies van Juul