Een heerlijke whodunnit met een knipoog naar Agatha Christie

Karin Bisschops 14 april 2024
Dominique Biebau is een Belgische auteur. Hij schrijft romans en literaire thrillers. Zijn debuut Trage wegen verscheen in 2013 en werd genomineerd voor de Debuutprijs 2014. In 2019 won hij de Hercules Poirotprijs en met Russisch voor beginners de Gouden Strop 2020. Hij werkte eerder als eindredacteur en radiojournalist en doceert nu Nederlands en Engels aan een middelbare onderwijsinstantie.

In het dorpje Mollendaal gebeurt ogenschijnlijk weinig. Judith werkt als bibliothecaris in de plaatselijke bibliotheek en leeft een eenvoudig leven zonder spannende gebeurtenissen. Wat schetst haar verbazing wanneer er pakjes worden bezorgd in de bibliotheek zonder afzender. Het zijn boeken van Agatha Christie. Het lijkt een grote grap, maar dit gevoel verandert als er in het dorpje misdaden plaatsvinden. Deze lijken een link te hebben naar de boeken. De leesclub Met Thrillende Vingers stort zich volledig op de zaak. Gezamenlijk proberen zij de dader te vinden en verdere moorden te voorkomen.

Dominique Biebau heeft deze misdaadroman geschreven met een duidelijke knipoog naar de Queen of Crime, Agatha Christie herself. De schrijfstijl is te vergelijken maar voelt een beetje afstandelijk. Het dorpsleven en de dorpsbewoners zijn typisch voor een klein dorpje. Ons kent ons. Het roddelcircuit viert hoogtij. De spanning is niet hoogdravend maar doordat er steeds weer opnieuw een moord wordt gepleegd, moet er gewoon verder worden gelezen. Nieuwsgierig naar hoe en wat en zeker waarom, blijft het boeiend en kan de lezer heerlijk meepuzzelen. Het geheel wordt verteld vanuit vele personages waardoor het zowat onmogelijk is om voor een van hen meer te gaan voelen of te gaan inleven. Judith komt het duidelijkste in beeld. Hoofdinspecteur Isabelle staat voor de taak om de dader te ontmaskeren. Hierin wordt ze bijgestaan door Eline en Sien, de oprichtsters van de leesclub. Samen met de leden en Judith proberen ze de puzzel op te lossen. Deze misdaadroman zal beslist in de smaak vallen van lezers die fan zijn van Agatha Christie. Biebau bouwt de plot zorgvuldig op en op het einde is de puzzel compleet.

De Christiemoorden is een heerlijke whodunit waarin de lezer zich waant in het dorpje Mollendaal en deel uitmaakt van de gemeenschap op zoek naar de dader.

Deze recensie verscheen eerder op www.vrouwenthrillers.nl

Meer recensies van Karin Bisschops