Vernuftige mix van historische feiten en fictie in de traditie van Christie

Karin de Roos 21 augustus 2019 Auteur
Eindelijk weer eens lekker ongecompliceerd gelezen. Agatha Christie heeft in Jessica Fellowes een waardige opvolgster gekregen. De echte moord op Florence Nightingale zal altijd een mysterie blijven, maar Jessica Fellowes weet feiten en fictie zo vernuftig te vermengen dat er een spannende whodunnit uit voortkomt. Ze schetst geloofwaardige (vaak werkelijk bestaande) personages en een invoelbare sfeer rond de Engelse upper class in de nasleep van de eerste wereldoorlog. Haar beeldspraak is jaloersmakend origineel en ontlokte me tijdens het lezen vaak een glimlach.

Uiteindelijk krijgt het misdaadmysterie een spannende en verrassende ontknoping. Daar had Fellowes het wat mij betreft bij mogen laten, maar zorgvuldig hecht ze werkelijk alle draadjes af. Misschien dat dit nodig is voor de vijf andere delen die hierop volgen. In ieder deel speelt een andere zuster uit de Familie Mitford een rol. Hoe dan ook is de Mitford Moorden een aanrader: makkelijk verteerbaar, maar het houdt je wel een tijdje bezig en in spanning.

Meer recensies van Karin de Roos