Prachtig vormgegeven boek met een sterke interactie tussen tekst en beeld!

Karina1984 20 oktober 2021
Dit origineel vormgegeven voorleesboek bundelt drie voorleesverhalen: ‘Meneer Papier gaat uit wandelen’, ‘Meneer Papier timmert een huis’ en ‘Meneer Papier en zijn meisje’.

Meneer Papier creëert zijn eigen wereld. Hij knipt en plakt allerlei zaken uit papier, zo knipt hij rode, blozende wangen voor zichzelf, een fris truitje en een broek voor zichzelf. Hij wil ook graag een hond en dus knipt hij uit een oude krant een hond! Dan krijgt meneer Papier dorst en knipt hij een fles waaruit hij kan drinken. Zo beleeft meneer Papier allerlei, zelf gecreëerde avonturen!
Op een dag waait een foto voorbij van een meisje. Maar de foto waait weg, dus besluit meneer Papier het meisje uit papier te maken. Het meisje wordt levend, maar doet niet alles wat meneer Papier zegt...

Het woord ‘originaliteit’ ontstaat spontaan wanneer ik dit boek uitgelezen heb. Elvis Peeters, de auteur, creëert een heldere, dichterlijke tekst met korte zinnen waarbij geen woord te veel is. De subtiele tekst gaat over liefde en loslaten, met af en toe een ‘gruwelelement’, zo knipt Meneer Papier de voeten en de armen van het meisje af, zodat ze niet kan weglopen.

Gerda Dendooven zorgde voor de prachtig opgebouwde en speelse collages. Ze maakt papierknipsels waar met krijt op getekend werd. Meneer Papier en het meisje lijken hierdoor wat hoekig.
De illustraties doen me wat denken aan een ander prentenboek waarbij Gerda Dendooven ook de illustraties maakte, namelijk ‘Luna van de boom, geschreven door Bart Moeyaert omwille van het kleurgebruik en de manier van tekenen. Ze heeft een herkenbare stijl door de sfeer en de schikking, maar ook door de kleuren die voor een speciaal effect zorgen.

‘Meneer Papier gaat uit wandelen’, het eerste boek over ‘Meneer Papier’ werd in 2002 bekroond met een Boekenpauw.

Dit prachtig vormgegeven boek zet zeker aan tot denken en is zeer krachtig omwille van de sterke interactie tussen tekst en beeld. Ideaal om voor te lezen vanaf 5 jaar en om zelf te lezen vanaf 8 jaar.

Meer recensies van Karina1984