Verrassend kijkje in identiteitszoektocht van examenleerling

KarinvdZee 20 maart 2022
Dit boek mocht ik lezen voor de leesclub van Hebban. Een boek wat geschreven is vanuit hoofdpersoon Alec. Deze jongen zit in zijn examenjaar en dat is niet gemakkelijk.
Elk hoofdstuk begint met een stukje songtekst van een lied. Het boek bestaat uit korte, makkelijk te lezen hoofdstukken. Je krijgt een kijkje in het leven van Alec: hoe de lessen op school verlopen (met een zeer grote rol van de geschiedenisleraar), hoe hij zijn vrije tijd beleeft (vooral met vrienden en vriendinnen). Op de dag dat Björn bij Alec in de klas komt, gebeurt er iets met Alec. ('Dit leek me een jongen op wie de term 'vriendschap op het eerste gezicht' van toepassing kon zijn). De zwaardenkende Alec en de ietwat 'losbandige' Björn worden al snel vrienden. En Alec heeft steeds meer twijfels ('Verliefd? Nee, man. Waarom zou ik?')
Ondertussen gaat het examenjaar door en is Alec op zoek naar zijn ware identiteit. Het boek maakt nieuwsgierig en als lezer zou je Alec wel een duwtje in de rug willen geven. Uiteindelijk vindt Alec zijn ware identiteit en komt het examen in zicht en lijkt het een zoetsappig eind te worden. Dit blijkt echter anders te zijn.
Ik kan dit boek zeker waarderen, om een kijkje te nemen in de identiteitszoektocht van een jongere. Zeker een aanbeveling voor jongeren die hier mee worstelen. Het boek is een Young Adult boek en daar is het ook zeer geschikt voor. Ik vind dit boek niet geschikt voor de onderbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs. Na het lezen van het boek heb ik veel plezier beleefd aan de geweldige muzieknummers en ik ben enthousiaster geworden over het boek door de leesclub. Die heeft me anders naar het boek laten kijken.
Het mooiste citaat uit het boek: Ervaring is niets anders dan een verzameling vergissingen.

Meer recensies van KarinvdZee