Verrassend aangrijpend

KarinvdZee 02 januari 2023
De hoofdpersoon Mungo groeit op in een gevaarlijke buitenwijk van Glasgow. Zijn thuissituatie is niet makkelijk: zijn moeder, die de kinderen Mo-ma noemen, is alcoholist en vaak niet in de buurt van thuis. Oudste broer Hamish is zelf ook al vader en woont bij de moeder van zijn kind. Hij is bendeleider van de protestantse groep in Glasgow. Zus Jodie is serieus en druk bezig om op de universiteit te komen. Ze runt het huishouden en heeft vaak conflicten met moeder.
Mungo raakt in contact met de katholieke James die in dezelfde buurt woont. Hun vriendschap verandert in liefde, maar dit kan niet naar buiten gebracht worden.

In het boek spelen twee verhaallijnen door elkaar: het verhaal van Mungo en James en tegelijkertijd het verhaal van de reis die Mungo maakt met St Christopher en Gallowgate, twee mannen die Mo-Ma heeft leren kennen tijdens een sessie van de AA. Zij heeft Mungo met deze mannen op reis gestuurd om de echten 'mannendingen' te leren.

Prachtig om te lezen hoe moeilijk Mungo en zijn broer en zus het thuis hebben en hoe ze zich hier toch mee redden. De liefde tussen Mungo en James is zo mooi en tegelijkertijd moeilijk!
Dat ze beide niet zichzelf kunnen zijn in hun omgeving is erg schrijnend.

Ik moest wel even door het begin van dit boek heen, waarin de kampeertrip van Mungo en de twee mannen wordt beschreven, maar daarna werd ik volledig gegrepen door het verhaal van Mungo.

Meer recensies van KarinvdZee