Het portret was te zien tijdens de tentoonstelling in het Rijksmuseum, vol schilderijen van de High Society. De meeste mensen waren onder de indruk. Dat was Julian Barnes ook, toen hij het schilderij van Sargent van de hartenbreker zag. Net als heel veel mensen die de tentoonstelling van het Rijksmuseum bezochten, waar Samuel Jean Pozzi "Doctor Love" werd genoemd.

Die bijnaam had hij gekregen van Sarah Bernardt, maar je hoefde maar te kijken ... Bovendien: heb je net als Barnes en ik, de tekst bij het schilderij gelezen, dan weet je dat deze dokter gynaecoloog was;; in een tijd dat deze specialisatie nog nauwelijks bestond. Barnes plaagt aan het begin van zijn boek: hoe het verhaal te beginnen? Wel, alle openingen die hij noemt komen aan bod.

Hij besluit te starten met een trip naar Londen van drie op het oog onwaarschijnlijke vrienden. Een van hen is Pozzi; maar hij fungeert eerder als rode draad in dit non-fictie verhaal, dan als hoofdpersoon. Een lezer leert meer van even kort wiki raadplegen, dan snel dit interessante boek door te nemen. Mits de lezer meer wil weten over Pozzi en niet over z'n bekende tijdgenoten.

Want zoals Barnes herhaaldelijk schrijft: Pozzi was overal bij (bijna overal), kende de belangrijkste mensen, had interessante vrienden, behandelde velen behorend tot de High Society, deed aan politiek en verbeterde de gezondheidszorg. Denk daarbij aan de eerste operaties op menig vlak en vergeet niet, dat verdoving nog niet was uitgevonden.

Daarnaast vond Pozzi ook nog tijd om te reizen; soms voor het plezier, maar ook om meer te leren over gezondheidszorg in andere landen. Hoewel hij af en toe totaal uit het verhaal verdwijnt, komt Pozzi wel over als een zeer ruimdenkend en vriendelijk man, die leefde in een opwindende periode uit de Franse geschiedenis. Die loopt van ongeveer 1870 tot 1918.

Als lezer kom je meer te weten over de diverse personen die belangrijk waren tijdens die jaren. Denk aan Oscar Wilde, Sarah Bernhard, de broers Goncourt, Zola en allerlei thema's die toen belangrijk waren. Maar Pozzi? Die blijft nogal ongrijpbaar, want snel na zijn dood laat zijn vrouw heel veel zaken vernietigen. Veel persoonlijke brieven van hem resten er blijkbaar niet.

Dus hoort de lezer dat Pozzi ergens bij was, omdat iemand het in een brief schrijft of in een dagboek noteert. Hij wordt praktisch het hele boek door anderen beschreven. Die anderen zijn bijvoorbeeld z'n vrienden, z'n dochter, journalisten. Als adolescent was hij blijkbaar al knap en intelligent, een hartenbreker. - maar ook ambitieus. Hij legde de juiste connecties; maar zijn huwelijk was niet gelukkig.

Wat er precies mis ging? Het blijft als veel een mysterie. Maar dit is wel een boek, dat ik in één keer heb uitgelezen: een boeiende, niet al te diep gravende beschrijving van een periode.

Reacties op: Over die man in de rode kamerjas

De man in de rode mantel - Julian Barnes