Een uniek universum

Katrijn 30 mei 2020
In een uniek universum is de wereld verpletterd in verschillende "arks". Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie van de ark Anima, heeft bepaalde gaven, alleen al door een voorwerp aan te raken, kan ze de gevoelens en mentaliteit van mensen die dat voorwerp eerder hebben aangeraakt lezen, en ze kan ook door spiegels reizen. Weer anderen hebben krachtigere vermogens en ze ziet niet in waarom iemand die zo onbeduidend is als haarzelf is gevraagd als Thorn's vrouw. Ze merkt dat mensen op de Pool-ark niet altijd zijn zoals ze lijken, sommigen die ze vertrouwde, zullen proberen haar te verraden, maar ze vindt ook onverwachte bondgenoten. Wat volgt is een verhaal over politieke intriges, manipulatie en geheimen, omdat Ophelia vindt dat de waarheid enger is dan ze eerst dacht, en de mensen om haar heen vinden haar sterker dan ze eruitziet.

De auteur heeft een unieke en uitgebreide wereld gecreëerd voor haar personages. Je zit zelf mee op een ark. Je reist mee met Ophelia naar de Pool. Ik kon de koude letterlijk voelen. De details zijn subliem!
Er komen veel personages in voor die misschien wat minder worden uitgediept maar allen toch hun eigen karaktertrekken hebben.
Ophelia, het kleine, fijne meisje dat liever elke dag in het museum zou willen werken. Maar ook een dappere meid die voor haar eigen opkomt.
We hebben ook de koude en harde Thorn. Een harde werker, iemand die een beetje egoïstisch overkomt. Gaandeweg begint hij wel Ophelia te respecteren en ontdooit hij een beetje.
Brunhilde, de tante van Thorn, is zij je vijand? Of staat ze aan jou kant?
En dan zijn er nog zo veel meer! Archibald, de architect, de monteur, de dienaar, de ridder, de zus van Thorn,...Het is een weelderige wereld met complexe personages . En dan heb je ook nog de sjaal van Ophelia.

Het is een YA-boek met ingrediënten van een sprookje en fantasy. Eens je mee in het verhaal gezogen bent geraak je er moeilijk weer uit.
Dit is het eerste boek in De Spiegelpassante-reeks en ik zal zeker uitkijken naar de rest van de serie!

Meer recensies van Katrijn