Aanrader

Kim 29 juni 2020
Van Leigh Bardugo weet ik dat ze een zeer populaire schrijfster is, waarvan velen haar boeken al hebben gelezen. Ik hoor bij de mensen die nog nooit een boek van haar had gelezen. Ik had me ook nog niet echt verdiept in de Grisha wereld. Uit de beschrijving van List en Leugens kon ik wel opmaken dat dit een deel 1 was. Dat dit een eerste deel was van een nieuwe reeks na een vorige reeks Grisha, wist ik op dat moment nog niet. Ik heb daar echter niet veel last van gehad tijdens het lezen. Het is prima te lezen zonder alle eventuele voorkennis.

Beroepscrimineel Kaz Brekker krijgt een levensgevaarlijke opdracht, maar om dat het meer dan goed betaald, neemt hij hem toch aan. Hij heeft er alleen wel een aantal extra mensen voor nodig. Hij gaat op zoek naar de beste mensen. Deze vindt hij in een ex-gevangen, een gokverslaafde scherpschutter, een weggelopen rijkeluiszoon, een spion en een Hartenwringer. Dit kleurrijke groepje reist dwars door het ijskoude en vijandige Fjerda. Echt soepel gaat dat niet. Ze krijgen te maken met een andere bende die hetzelfde doel nastreeft en de Grisha die door een mysterieuze drug nog krachtiger kunnen worden dan dat ze al waren.

Het verhaal wordt door de ogen van elk van de zes leden van Kaz' team verteld. Dat houdt de spanning er wel goed in. Je wilt blijven doorlezen of het allemaal wel goed komt. De plottwists volgen elkaar in rap tempo op. Ook leer je elk personage goed kennen door de uitgebreide beschrijvingen en flashbacks van de personen. Het verhaal zit vol actie en hier en daar een vleugje romantiek. Ook de omgeving van de plaatsen waar ze door heen trekken, worden gedetailleerd weergegeven. De sloppenwijken van Ketterdam of de ijskoude vlaktes van Fjerda, je ziet het helemaal voor je. Het is alsof je midden in een film zit.

Vanaf het moment dat je de eerste pagina leest wordt je meegenomen in een spannend verhaal tot de laatste bladzijde. Na het lezen van List en Leugens ga ik me toch echt wat meer verdiepen in de Grishawereld. Want dat ik de rest van de boeken ook wil lezen dat is een ding dat zeker is.

Meer recensies van Kim