Een fascinerende, boeiende en goed doordachte thriller

KimCoenen85 06 mei 2024
Door Uitgeverij Elikser werd ik weer verrast met een nieuw boek. Ditmaal een thriller. De cover is niet direct uitnodigend en geeft me ook niet echt een thriller gevoel. Wel klinkt de flaptekst als een goede en veelbelovende thriller en een goed verhaal. Ik heb nog niet eerder iets van Joop Hoekman gelezen, dus ik heb nog geen idee wat ik kan verwachten.

Arnaud Roorda probeert na het overlijden van zijn vriendin Isabelle en zijn afscheid bij de politie een nieuwe start te maken in Frankrijk. Hij heeft het horecabedrijf van zijn oom overgenomen. Hij vindt het erg moeilijk om zich op zijn werk te concentreren. Dan belt zijn oud-collega hem en vraagt om zijn hulp bij een complexe zaak. Hij ziet dit als een kans op afleiding. Advocaat Leyten ligt op sterven en wil in vertrouwen zijn verhaal bij iemand kwijt voordat hij zal sterven. Een geheim dat hem al jaren kwelt omdat de moordenaar destijds vrij uit is gegaan. Arnaud reist naar Nederland. Advocaat Leyten brengt hem schokkend nieuws, niet alleen over de moordzaak, maar ook over een corruptiezaak waarbij een politieman betrokken is. Samen met Ilse, de kamergenoot van advocaat Leyten, duikt hij in de zaak. Ze komen tot verrassende ontdekkingen en dat leidt tot gevaarlijke situaties.

Een fascinerende en boeiende thriller. We volgen het verhaal van Arnaud, een oud politieman die goed wordt neergezet. Het verhaal begint met de lezer een goed beeld te geven van Arnaud in de huidige situatie en wat hij heeft meegemaakt. Dan ontvangt hij een telefoontje van een oud-collega en krijgt het verhaal een boeiende en verrassende wending. De zoektocht naar de waarheid is begonnen. Naast Arnaud zijn ook de andere personages divers, verschillend en naargelang de aanwezigheid en rol in het verhaal verder uitgewerkt.

Joop Hoekman heeft een levendige en meeslepende schrijfstijl. Zijn verhaallijn zit verrassend goed in elkaar en is ver uitgediept. Wel moet ik zeggen dat door de vele details soms voor mijn gevoel het verhaal zijn kracht en tempo verloor. Toch weet Joop Hoekman verrassende en kleine details aan elkaar te linken die belangrijk zijn in het oplossen van de gecompliceerde en diepgaande zaak. Welke informatie mag wel en niet worden uitgespeeld met betrekking tot het beroepsgeheim, wat voor sommige beroepen geldt, wat wel van belang is voor het oplossen van de zaak. Met een ingewikkelde en boeiende zoektocht tot vervolg.

Beroepsgeheim is een fascinerende, boeiende en goed doordachte thriller. Joop Hoekman weet verrassende wendingen en complexiteit in de verhaallijn te stoppen die hij uiteindelijk doeltreffend met elkaar weet te verbinden. Het is levendig en goed geschreven met een uniek en goed neergezet personage in de hoofdrol.

Meer recensies van KimCoenen85