Heeft iedereen een duistere zijde?

KimCoenen85 09 augustus 2023
Ik heb al meerdere boeken van Loes den Hollander gelezen, dus ik heb een beetje het gevoel wat ik qua schrijfstijl kan verwachten, want ik vind dat ze echt een unieke en eigen manier van schrijven heeft. Wat me vooral nieuwsgierig maakt is het verhaal. De cover is prachtig. We zien 2 donkere deuren op een kier met in de lege en duistere kamer een kinderwagen. De typografie is hier perfect op afgestemd. Ik heb goede verwachtingen.

Het moederschap is niet voor iedereen weggelegd of vanzelfsprekend. Kaia, Jill en Wiesje kunnen daarover meepraten. Behalve de diepe wens om moeder te worden, hebben ze nog een andere gezamenlijke focus. Als hun leven volkomen onverwacht verandert, krijgen ze alle drie te maken met tegenstrijdige emoties die het beste en tegelijk het slechtste in hen naar boven halen. En waardoor de heks in een van hen te veel ruimte krijgt.

Het verhaal is opgedeeld in vier delen. Deel één is geschreven vanuit Kaia, deel twee vanuit Jill, deel drie vanuit Wiesje, en deel vier vanuit De heks in haar. Door deze opdeling van vier perspectieven, heeft Loes den Hollander de drie vrouwen enorm goed kunnen neerzetten en kunnen uitdiepen. Het is enorm sterk dat ze drie totaal verschillende personages heeft neergezet die alle drie een totaal eigen gedachtegang, denk- en handelwijze en achtergrond hebben.

Het verhaal heeft absoluut weer de unieke en eigen schrijfstijl van Loes den Hollander. Ook de manier hoe dat ze de personages laat spreken vanuit hun eigen gedachten is iets wat ik keer op keer bij Loes den Hollander in haar verhalen terug zie komen. In het boek wordt hier duidelijk onderscheid in gemaakt door cursief gedrukte tekst.

De verhaallijn is origineel, sterk en bevat een goede dosis sfeer en spanning. Loes den Hollander heeft weet vanaf het begin goed een sfeer en spanningsveld neer te zetten en die gedurende het verhaal vast te houden en toe te laten nemen. Bij dit verhaal weet Loes den Hollander enorm goed het spanningsveld tussen de drie vrouwen en het gevoel, wie kan je nog vertrouwen neer te zetten. De gebeurtenissen en wendingen houden je als lezer geboeid aan het verhaal, toch merkte ik dat soms het verhaal net iets te veel begon te kabbelen en er van mij net iets meer of dingen in een hoger tempo hadden mogen gebeuren. Het plot en plot twist gaven een mooie en sterke wending aan het einde.

De heks in mij is een originele en intrigerende thriller. Loes den Hollander heeft de drie hoofdpersonages enorm goed neergezet en uitgediept. Direct vanaf het begin weet Loes den Hollander een goede sfeer en spanning in het verhaal te brengen. Het spanningsveld tussen de personages en de vraag 'Wie kan je vertrouwen?' zijn in een sterke verhaallijn in beeld gebracht. Voor mij had het tempo soms wat hoger gemogen. Toch zorgde het plot en de plot twist voor een sterk en goed einde.

Meer recensies van KimCoenen85