Geweldige thriller!!

KimCoenen85 03 april 2023
Alleen de prachtige en intrigerende cover van dit boek maken me nieuwsgierig. De verwelkte roos die perfect met de titel van het boek is verwerkt, maakt dit een enorm aantrekkelijk en mooi beeld. De donkere cover geeft daarbij het perfecte contrast waardoor het beeld nog beter tot zijn recht komt. Het is mijn eerste kennismaking met schrijfster Victoria Selman, dus ik ben erg nieuwsgierig of ze de beloofde uitspraken van de cover als 'Briljant' en 'Onmogelijk weg te leggen' waar gaat maken.

Hoe kan je niet in de gaten hebben dat hij een moordenaar was?
Sophie ontvangt een envelop die afkomstig is uit Battlemouth Prison. Het is een brief van Matty Malgren, een seriemoordenaar die twintig jaar geleden Noord-Londen terroriseerde en jonge vrouwen vermoordde, met de bijnaam 'de Schaduw'. Al snel blijkt dat dat niet is hoe ze Matty kent. Haar moeder had jarenlang een relatie met deze man en Matty was als een vader voor haar. Het was een man die voor haar klaar stond, met haar speelde, haar aan het lachen maakte en van wie ze zielsveel hield. Ze hadden dit niet verwacht en bleven dan ook met veel vragen, twijfels en schuldgevoelens achter toen hij werd opgepakt. Hij wil haar na al die jaren weer zien. Zal ze nu een antwoord krijgen op al haar vragen? En kan ze de waarheid aan?

Het verhaal begint met een proloog dat mijn nieuwsgierigheid enorm wist te triggeren, hier wilde ik meer van weten. Er is geschreven vanuit een bijzonder perspectief, het is geschreven vanuit Sophie, de dochter waarvan de moeder een relatie had met een seriemoordenaar. Door dit standpunt zorgde dat er bij mij persoonlijk voor dat ik het al gelijk een enorm origineel, intrigerend en bijzonder verhaal vond. We volgen het verhaal van Sophie, het verhaal switcht tussen haar als zesjarige en als volwassenen, hierdoor bouw je als lezer langzaam aan puzzelstukjes op over het leven en de gebeurtenissen van Sophie en wat ze in de jaren meemaakte. Ook wisselt het verhaal ook nog af met blog- en nieuwsberichten die een inkijk geven in de heftige gebeurtenissen, die het verhaal nog meer versterken.

Het is een bijzondere verhaallijn. Doordat je ditmaal niet enkel de gruweldaden van de seriemoordenaar mee beleeft, maar ook de keerzijde van deze man wordt getoond. Dit zorgt voor een bijzondere kijk op het hele verhaal en situatie. Tot aan het einde wordt je in het ongewisse gelaten of hij nu wel of niet schuldig is aan alle moorden. En door de goede opbouw van de verhaallijn weet Victoria Selman je van begin tot einde echt in spanning te houden.

Ze schrijft enorm levendig en krachtig. Het verhaal kent korte hoofdstukken, waarbij het boek wegleggen, echt onmogelijk is gemaakt. Ik zat zo in het verhaal en het was zo boeiend en intrigerend dat ik het verhaal in één dag heb uitgelezen. Het plot was echt geniaal, het wist me echt te verrassen en hoe alles op zijn plek viel was briljant.

Niet mijn schuld is een geweldige thriller! Alleen al door het perspectief, maakt het een bijzonder, origineel en spannend boek. Het is een boek dat enorm lekker wegleest en wat je niet weg kan leggen. Ik heb het dan ook in één dag uitgelezen. Daarnaast zit het plot ook briljant in elkaar en valt de puzzel perfect op zijn plek. Een dikke aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85