Pineapple Street

Kimisreading 14 juli 2023
" Hij was de ster van het stuk en zij schilderde de decors, tegelijkertijd hartstochtelijk wensend dat hij haar zou opmerken en als de dood dat hij dat zou doen, omdat haar wangen dan meteen in lichterlaaie zouden staan."

In Pineapple Street volgen we de welgestelde familie Stockton.
Het verhaal wordt vanuit de perspectieven van de zussen Darley en Georgiana en hun schoonzus Sasha verteld.
Door middel van korte flashbacks wordt er wat meer informatie gegeven over hun verleden waardoor je de drie dames in het heden ook beter leert kennen.
Alledrie struggelen ze, op hun eigen manier, met de problemen die het hebben van geld, of deel uitmaken van een rijke familie, met zich meebrengt.

"Ze voelde zich eenzaam en zielig, maar wist dat er overal in de stad meiden waren zoals zij, die hun zaterdagavond in hun eentje hadden doorgebracht met wachten tot er iets gebeurde, een drankje teksten of een pocketboek lazen in een cafe of eindeloos scrolden op hun telefoon, in afwachting van het moment waarop hun leven echt zou beginnen."

De eerste helft van het boek voelde vooral als een lange introductie. De personages werden neergezet, hun plaats binnen de familie werd beschreven en de onderliggende verhoudingen werden duidelijk gemaakt.
In de tweede helft komt er iets meer vaart in het verhaal en gaan sommige ontwikkelingen ineens wel heel erg snel waardoor ik even moest schakelen om bij te kunnen blijven.

"Er waren dagen dat ze hartstochtelijk graag wilde ontsnappen aan New York, dat ze snakte naar een strand, naar een tuin, naar een glashelder meer, maar dan waren er dagen zoals deze, waarop het lommerrijke park perfect was en ze zich afvroeg hoe ze ooit een ander leven zou kunnen overwegen."

Ookal speelt Pineapple Street zich in de huidige tijd af, op de een of andere manier deed het mij denken aan de verhalen over rijke mensen begin 20ste eeuw.
Ik weet niet of dat door de schrijfstijl kwam of door verwijzingen die er gemaakt werden, of wellicht mijn eigen verbeelding. Misschien wel doordat de familie Stockton "oud geld" is.
Wanneer er dan een verwijzing naar iets "moderns" werd gemaakt, wist ik weer dat het boek zich in het nu afspeelt.

Deze eerste kennismaking met Jenny Jackson vond ik erg leuk. Maar het boek heeft me niet zo omver geblazen als ik van tevoren had gehoopt. Ik miste de grote drama zoals deze op de achterflap was omschreven.
Ik heb wel heel erg genoten van de ontwikkelingen die de personages hebben gemaakt en van een kijkje in een wereld heel anders dan de mijne.

3 ⭐⭐⭐

Meer recensies van Kimisreading