Verborgen gebeurtenissen

Kornelis Blok 27 december 2021
Een van de eerste - maar ook minder bekende - boeken van Hella Haasse. Het is een dun boekje, 87 pagina's. Jammer dat het niet meer gelezen wordt, het is een fascinerend verhaal. De hoofdpersoon, Jurjen, trekt zich voor herstel terug in een dorp, een dorp waarin zich het vervallen landgoed Breskel bevindt. Het landgoed is eigendom van de familie van zijn vrouw Rina. Jurjen zwerft rond door het landhuis en op het landgoed en komt langzamerhand meer van de achtergrond te weten, mede door het contact met een verlopen dorpsdokter, een man die de moeder van Rina goed heeft gekend. Die moeder, Elin Breskel, is op een gegeven moment verdwenen, misschien verdronken?
Al snuffelend in het oude materiaal in het huis, krijgt Jurjen steeds meer zicht op de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld, maar het wordt er niet minder raadselachtig door. Rina wil er ondertussen niets van weten en neemt heel nadrukkelijk afstand van alles wat er gebeurd is rond haar ouders en verdere familie. En het verschil tussen Jurjen en Rina gaat verder dan dat: emotionele betrokkenheid tegenover rationele afstandelijkheid.
Het verhaal gaat toe naar een verrassende ontknoping die deze tegenstelling nog benadrukt, Jurjen blijft "een van diegenen die altijd ondergronds het murmelen menen te horen van een verborgen bron".

Er is ook een soort vervolg "De ingewijden", waarin verschillende personages terugkomen. Dat is een dik boek met veel verhaallijnen, die wat mij betreft onvoldoende worden afgemaakt. Nee, dan hou ik het liever bij dit compacte boekje, met een mooi samenhangend verhaal.

Meer recensies van Kornelis Blok