Op kerst!

Krista Feije 07 november 2023
In 2022 gaf tekstschrijver en vormgever Annemieke Heller, in eigen beheer, haar vierde novelle uit. De kerstretraite is een tien-hoofdstuk-tellend kort verhaal over Emma, die een verblijf boekt in het bos om de naargeestige herinneringen van de vorige kerst te vergeten. De nadrukkelijke wens aan de eigenaar van het huisje was om geen kerstsfeer te creëren in het onderkomen. Zo denkt Emma zich een nieuwe zenuwinzinking te besparen. Als de overbekende en frisse geur van de omringende naaldbomen haar neus vullen en haar hulp wordt ingeroepen om een zachte vluchteling in huis te nemen, begint het warme gevoel van kerst toch langzaam de overhand te nemen. Zou Emma het dan toch aandurven om nieuwe herinneringen te maken deze kerst?

De kerstretraite is op een vlotte, natuurlijke en humoristische manier geschreven in het ik-perspectief. De dialogen verlopen vloeiend en de emoties zijn herkenbaar. De sfeervolle omslagillustratie is van de hand van Julia Badeeva. Dit alles maakt dat de lezer zich al snel in een 'über'-romantische setting bevindt en wenst dat het buiten zacht gaat sneeuwen.

Meer recensies van Krista Feije