Moordend veel namen

kristofsjongers 04 januari 2024 Hebban Recensent

Het lijkt wel of we de laatste jaren worden overstelpt met berichten over fake news en complottheorieën. Ondanks het gewicht dat er vaak wordt aangehangen, zijn het verre van nieuwe fenomenen. De modale middeleeuwse kroniekschrijver, bijvoorbeeld, wist ook wel weg met het verdraaien of aandikken van de werkelijkheid. Het zopas bij uitgeverij VBK Media verschenen boek Moord ende doodslag van schrijver en informaticus Kees Nieuwenhuijsen belicht enkele ruchtmakende moordzaken uit de middeleeuwen en gaat na of ze wel zo gebeurd zijn zoals we ze ons na al die eeuwen nog herinneren. Het is Nieuwenhuijsens derde boek over deze geschiedkundige periode in Nederland en dan vooral het Hollandse deel ervan. Eerder schreef hij al Holland in het jaar 1000 en Strijd in West-Frisia.

'Er sneuvelen ook een hoop clichés die vandaag nog bestaan over die periode.' – recensent Kristof

In zijn nieuwste boek beschrijft Nieuwenhuijsen het leven en vooral de dood van tientallen vooraanstaande middeleeuwers. Hij onderzoekt of ze werkelijk door moord om het leven zijn gekomen of eerder door een andere oorzaak. Hij kwalificeert daarbij ook doodslag als een minder ernstige aantijging dan moord. De 39 beschreven overlijdens worden stuk voor stuk onderzocht en gefileerd.

Nieuwenhuijsen gooit daarbij zoveel namen en feiten naar je hoofd dat het vaak zwemmen is om niet te verdrinken tussen de Karels, Pepijnen en Florissen. In elk hoofdstuk zijn er ook nog enkele cut-outs toegevoegd waar de schrijver nog een ander feit uit de aangehaalde periode uit de doeken doet. Die halen meer wel dan niet de vaart uit het verhaal.

Elk hoofdstuk in het boek is een op zichzelf staand geheel. Je zou het boek dus perfect kunnen oppakken, op eender welk hoofdstuk openslaan en beginnen te lezen. Dat maakt dat het zich uitstekend leent voor korte leessessies, maar dat het boek van de eerste pagina tot de laatste lezen ervoor zorgt dat je er als lezer telkens opnieuw in moet komen. Ook de kwaliteit van de hoofdstukken onderling durft al eens te verschillen. Dat alles maakt dat er nooit echt vaart in komt en je bijna onmogelijk 'in' het boek raakt.

Ondanks dat is Moord ende doodslag een aangename leeservaring. Je leert heel wat bij over heiligenlevens en het leven aan middeleeuwse hoven. Er sneuvelen ook een hoop clichés die vandaag nog bestaan over die periode. Het gewelddadige imago van de middeleeuwen krijgt zelfs zijn eigen hoofdstuk. Als je dus een informatief geschiedenisboek zoekt waar je rustig een verhaal uit wil pikken als je een aantal minuten leestijd hebt, ben je bij Moord ende doodslag aan het juiste adres.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een waar boek', 'Lees een slecht boek' en 'Lees een sloom boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van kristofsjongers