Zomerse roman

KvdRuit 19 mei 2023
Ik heb de nieuwe digitale novelle "Met een korreltje zand" van Daniëlle van Helden gelezen. Ik beland meteen in zomerse sferen bij het zien van de kaft, waarop we het B&B zien, dat gelegen is in de duinen. Op deze plek speelt het verhaal zich af. Jasmijn is de persoon, om wie alles draait in deze novelle.

De zus van Jasmijn is net bevallen van een tweeling en hun moeder helpt haar de kraamtijd door. De 23-jarige Jasmijn zwaait daarom tijdelijk de scepter in het B&B van haar moeder . Daarnaast neemt ze ook de zorgtaken voor haar geestelijk beperkte tweelingbroer Pieter op zich. Door een bijzondere gebeurtenis is het B&B onverwachts volledig volgeboekt en moet ze voor 12 gasten zorgen.

Jasmijn valt als een blok voor een woest aantrekkelijke mannelijke gast. Ze is door zijn aanwezigheid regelmatig flink afgeleid van haar drukke werkzaamheden in het B&B. Broer Pieter ontglipt daardoor soms aan haar aandacht. De verliefdheid en de avontuurlijke Pieter zorgen voor de nodige hilarische situaties. Dat wordt zo levendig beschreven door de auteur, dat ik het als lezer zo voor me zie en het ook voel.

Daniëlle van Helden, de auteur van deze novelle heeft een niet alledaags verhaal geschreven. Vanuit haar functie als communicatieadviseur bij een organisatie voor mensen met een beperking, is mij duidelijk waarom ze Pieter in het verhaal een duidelijke rol heeft gegeven. Mooi vind ik ook de keuze om mantelzorger Jasmijn in de schijnwerper te zetten. Het valt Jasmijn niet altijd mee, om mantelzorger te zijn.

Al met al een goed en modern verhaal van 12 hoofdstukken en 62 pagina's. Geen zoetsappig flutromannetje. Personages zijn zo goed mogelijk uitgewerkt, voor zover dat kan in een korte novelle. Schrijfstijl van Van Helden is vlot en beeldend met humor en romantiek. Ik ben zeker van plan om meer boeken van haar te lezen.

Met veel plezier gelezen.

Meer recensies van KvdRuit