Zoektocht naar de geheime oorsprong weet niet te overtuigen

Laura Alblas 07 augustus 2021 Auteur
De eerste true quest van Nederlandse bodem - dat belooft veel goeds. De geheime oorsprong neemt je in een verhaal vol feiten en fictie mee op een wervelend avontuur. Als geschiedenisfan en feitjesnerd een omschrijving die mij nieuwsgierig maakt. Toch wist dit boek mij helaas niet te overtuigen.

Auteur Tom Vanderlaken (een pseudoniem) is van huis uit archeoloog en schrijft wetenschappelijke non-fictie. Dat klinkt heel erg door in De geheime oorsprong. Het verhaal wordt continu 'onderbroken' door een overdaad aan achtergrondinformatie. Feiten en omschrijvingen kunnen heel goed werken in een verhaal, maar in dit geval was het echt veel te veel. De paginalange omschrijvingen en opsommingen van feiten trekken je iedere keer weer enorm uit het verhaal. Op zich is het leuk om iets bij te leren als je een boek leest, maar in De geheime oorsprong is het eigenlijk niet meer in verhouding. Daar had redactioneel gezien wel beter op gelet mogen worden.

Jammer, want op zich is het een interessant verhaal. De rijke bijbelverzamelaar Nicolas Dampierre en journaliste Gina Chimanti stuiten op het geheime, fundamentalistische Ribbroederschap dat al eeuwenlang verhult wat in bijbelboek Genesis de echte afkomst van de vrouw is. Dat deze club extremisten dat niet leuk vindt spreekt voor zich en voor Nicolas en Gina het weten, zijn ze hun leven niet meer veilig...

De zoektocht die hen naar Egyptische en bijbelse oudheden brengt, klinkt spannend, maar toch lukte het mij niet om mee te leven met de personages. Wél is het leuk dat het verhaal afwisselend verteld wordt vanuit het perspectief van Gina, Nicolas en de Ribsoldaat die achter hen aan zit. Het eind is voor mij helaas wat tegenvallend en soms wordt er ineens wel heel veel samengevat, terwijl andere zaken juist te uitgebreid beschreven worden.

Positief punt vind ik dat je goed kunt merken dat de auteur voor dit boek uitgebreid onderzoek heeft gedaan. Niet alleen op zijn eigen vakgebied, maar bijvoorbeeld ook naar de werkwijze van de CIA en andere geheime diensten, de Orde van Malta en de locaties die in het boek voorkomen. Daaruit blijkt echt wel dat Tom Vanderlaken zijn ziel en zaligheid in dit boek heeft gelegd. De geheime oorsprong krijgt van mij 3 sterren.

Meer recensies van Laura Alblas