Plottwists

Laura 25 maart 2020
Dit boek is zeker een aanrader. The House of Books gaf me dit boek en ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar heel blij mee ben. Vanaf de eerste pagina is het verhaal al spannend en voel je je in het verhaal getrokken. In het begin stijgt de spanning langzaam, maar hoe verder je in het verhaal komt, hoe sneller de spanning stijgt en je maar wil blijven lezen. Binnen twee dagen had ik het boek al uit.

Het boek is een thriller, maar er zitten ook chicklit elementen in, vooral op de momenten dat de relatie van Joanne met haar partner aan bod komt. Deze afwisseling tussen de zoektocht naar het gerucht en het gezinsleven van Joanne is heel goed gedaan en vrij uniek. Het doet me denken aan de romantische thrillers van Tess Gerritsen - zonder dat er hier te dik de nadruk op de romantiek ligt.

De schrijfstijl is prettig, vlot, en vooral in het begin grappig. Ook laat de auteur duidelijk zien dat het boek zich in de huidige tijd afspeelt. Zo worden bijvoorbeeld Trump en Netflix genoemd. De vlotte stijl is op sommige momenten helaas ook een nadeel. Het merendeel van het verhaal wordt verteld door Joanne, de andere stukken door Sally. Joanne verdenkt vrijwel iedereen uit haar omgeving ervan Sally te zijn en soms is het lastig te volgen waarom ze iemand nu opeens (niet meer) verdenkt. Persoonlijk vind ik dat jammer en het verhaal was nog beter geweest als deze wendingen wat meer ruimte hadden gekregen.

In het begin is het ook onduidelijk waarom het gerucht een probleem zou opleveren voor Joanne. Iedereen vertelt toch weleens iets wat je beter voor jezelf had kunnen houden? Uiteindelijk wordt dit gelukkig wel duidelijk. Het verhaal wordt sowieso afgerond met een tevredenstellend einde zonder vervelende losse eindjes.

Mijn conclusie is dan ook dat de minpuntjes in het niet vallen in het geheel. Dit is een boek dat compleet onvoorspelbaar is totdat de plottwists daadwerkelijk zijn gebeurd en dat maakt Het Gerucht het lezen waard!

Meer recensies van Laura