Goed boek, maar op sommige stukken lastig door te komen

Laura19907 27 september 2020
In 1922 verhuisd de familie Hoogendijk naar Oost Pruisen en naar verloop van tijd komt het Schakenhof in bezit. Ze bouwen een bloeiend bedrijf op met hun kinderen en hebben het enorm naar hun zin. Maar dan breken de jaren 30 aan en van de mooie beginnen jaar komen ze in de vooravond van de tweede wereldoorlog.
Als dan daadwerkelijk de oorlog uitbreekt wordt het leven op het Schakenhof er niet makkelijker op.

Het begin van het boek is best leuk om te lezen. Het leven van de familie die zich uit de doeken doet. Het wel en wee op de boerderij, de brieven naar elkaar toe.
Wat ik minder vond was de 'theorie' in het boek zowel van de regeltjes in Duitsland als de verloop van de oorlog. Dit is wat zwaar en soms te uitgebreid geschreven wat voor mij toch af en toe lastig te lezen was.
Het is nodig voor het verhaal maar had liever gezien dat het wat anders was geschreven in plaat van op de manier die je in een geschiedenisboek ziet.
De brieven waren het mooist, interessants en ook wel indrukkenwekkend om te lezen.
Zo had het boek van mij helemaal mogen zijn.
Je leert ieder gezinslid kennen, met hun perikelen en leven.
Het verhaal ontwikkeld zich logisch en eindigt vlak na de oorlog.
De laatste oorlogsjaren in Oost Pruisen zijn best heftig om te lezen en zo indrukwekkend.

Dit boek vond ik over het algemeen goed, met soms wat slechtere, moeilijke en zware stukken om door te willen met lezen.
De brieven maken veel goed en trekt dit boek naar een gemiddelde van 3 sterren

Meer recensies van Laura19907