Overdadig aan personages, maar overtuigd wel

Leamd 30 augustus 2019
In dit boek van Vera Buck maak je kennis met Mathis en Meta, en ontdek je wie de vergeten artiesten zijn uit de titel. Het verhaal splitst zich in twee periodes: begin van de 20e eeuw en rond het aanbreken van de 2e wereldoorlog. Per hoofdstuk springt het verhaal heen en weer in de tijd, zodat je gaande weg ontdekt wat het verhaal is van Mathis en Meta. Mathis is een gewone jongen uit een boerendorp, voorbestemd om bonenboer te worden. Maar als hij het rondreizende circus ziet, besluit hij zijn familie achter te laten en met ze mee te gaan. Hierdoor maakt hij bijzondere dingen mee, en ontmoet hij mensen waarvan hij het bestaan eerst niet wist. Hij ontmoet hier ook Meta, de liefde van zijn leven. Een liefde, die zijn leven niet gemakkelijker maakt.

De vergeten artiesten uit de titel verwijst o.a. naar de circusmensen, die naast vele anderen, in de tweede wereldoorlog onderdrukt en vermoord werden. De schrijver van dit boek laat de hoofdpersonen met al deze personages kennis maken. Hoewel dit soms overdadig is, en ook wel wat gekunsteld lijkt (hoezo hebben ze zelfs Hitler nog als buurman gehad???) kan je de neiging niet onderdrukken om de onbekende personen op te zoeken en er nog meer over te lezen. Wat dat betreft is hiermee het doel bereikt: vergeten artiesten uit de vergetelheid halen. Vooral het verhaal over het Charlotte Rickert, sterkste meisje is mij erg bijgebleven.

Ondanks de ruim 600 pagina's is het een boek om in één ruk uit te lezen.

Meer recensies van Leamd