Komt echt binnen

Leamd 14 april 2021
Ook al zitten we zelf nog middenin de Corona-perikelen in Nederland (april 2021); dit dagboek van de quarantainetijd in Italië komt toch binnen. Ilja Pfeiffer weet heel mooie en indringende beelden te schetsen van de impact van de quarantaine op zijn leven en dat van andere mensen in Genua en omstreken. Niet alleen de praktische zaken, zoals hoe het leven gedwongen stilstaat. Maar ook de angst voor ziekte en overlijden van mensen die ze kennen. Halverwege het boek is de quarantaine voorbij, maar Corona (uiteraard) nog niet weg. Het is interessant om te lezen wat het erna nog met mensen doet, van rouw om verlies tot angst voor verlies van inkomsten en faillissement.
Tussendoor lees je ook wat de persoonlijke gevolgen zijn voor Ilja en Stella, rondom praktische problemen als de koelkast stuk is tijdens quarantainetijd en alle ontsmettingsmaatregelen die Stella neemt om de ziekte buiten de deur te houden. Maar ook wat dit betekent in de aankoop van hun nieuwe huis en alle administratie daarbij. Dat maakt het verhaal ook wat persoonlijker, echt als een dagboek.
Het is een boek van bescheiden omvang, maar toch lees je het niet snel uit. Het is goed om soms even het gevoel te laten zakken om niet helemaal gedeprimeerd te worden. Echt een boek om niet snel te vergeten. En het nodigt uit om andere boeken van deze schrijver te lezen.

Meer recensies van Leamd