Op de schouders van anderen

leeswolvin 11 augustus 2020
Frater Caesarius Mommers wordt beschouwd als de leesvader van Nederland omdat hij aan de wieg stond van de aanvankelijk leesmethode Veilig leren lezen van uitgeverij Zwijsen in Tilburg. Mommers heeft echter herhaaldelijk aangegeven dat hij het schrijven van een methode niet in zijn eentje kon. Een gevleugelde uitspraak van hem is dan ook: "Ik sta op de schouders van anderen". In dit boek wordt de geschiedenis geschreven van de methode Veilig Leren Lezen.
Het boek kent twee delen. In deel 1 wordt ingegaan op de geschiedenis van leesmethoden die verschenen tussen 1910-1960. Hier wordt de lezer meegenomen in de wereld van enthousiaste, bevlogen onderwijzers die heel betrokken waren bij het leesonderwijs aan jonge kinderen. Zowat elke zuil had zijn eigen leesmethode. En daardoor zijn er diverse leesplankjes in Nederland ontwikkeld.
Deel 2 behandelt de geschiedenis van de methode Veilig Leren Lezen in de vijf versies van 1960 tot 2014. Je krijgt een goed beeld wat er allemaal komt kijken bij het maken en uitgeven van een methode: de didactische inzichten, de vormgeving, de concurrentie, de Botjes, de avi-leesboekjes, de Speelleesset, het eerste computerprogramma, de programma's voor ontluikende geletterdheid, de proeflessen, de ervaringen van de leerkrachten in het werken met de methode en de laatste versie van 2014 waarbij de kinderen niet meer een woord maar een letter per keer leren. Daaruit bijkt duidelijk dat Mommers het niet in zijn eentje kon. Gelukkig voor hem is hij tot het laatst toe bij Veilig Leren Lezen betrokken geweest.
Het hele boek is verrukkelijk geïllustreerd met voorbeelden van leesboekjes, leesplankjes, werkboekjes, foto's en wat al niet meer. Perfect boek. Fijn dat ik dit in mijn kast heb!

Meer recensies van leeswolvin