Literaire thriller? Nee.. Roman? Nee...

20 maart 2015
Zoals de titel van het boek van Hakan Nesser : Hemel boven Londen al aangeeft, speelt het verhaal zich af in de Engelse hoofdstad met uitstapjes naar andere steden en landen.
De hoofdpersoon in het boek: Leonard Vermin heeft nog kort te leven en heeft een laatste diner georganiseerd in een duur toprestaurant in Londen.
Zijn gasten zijn Maud, zijn vrouw, zijn kinderen Gregorius, die alcoholist is, zijn dochter Irina die aan dwangneuroses lijd en uiteraard zijn advocaat Prendergast die het testament zal voorlezen.

Hemel boven Londen is beslist geen boek wat je "even "wegleest. Het verhaal vergt veel aandacht en geduld van de lezer.Tot eindelijk het moment daar is dat het afscheidsdiner plaats vind en we te weten komen wat er in het testament staat is er veel gebeurd. Zoveel dat ik vaak de draad kwijt was en een stuk terug moest lezen om er achter te komen wie wie ook weer was. Nesser heeft alle karakters van de personen tot in den treure beschreven.
Er staan zinnen in het boek die soms een halve bladzijde beslaan..

Verder heeft het mij gestoord dat er heel veel niet gangbare Nederlandse woorden werden gebruikt. Natuurlijk had Google uitkomst kunnen bieden, maar dat had dan ook weer de concentratie bij het lezen verstoord.

Was het dan een slecht boek? Integendeel, Nesse is een meester die in staat is een boek van grote klasse te schrijven.Dat het niet mijn favoriete boek van hem is neem ik geheel voor mijn rekening.

Ik waardeer hem dan ook met 4 sterren.

Meer recensies van