Moedige Moeders

Leo Kortsmit 10 juni 2021
Je bestemming is belangrijk, maar de weg er naar toe is zo niet nog belangrijker.

De essentie van dit aangrijpende verhaal zit hem in moed en moederschap. Moedige besluiten nemen, moedig avonturen aan gaan, vol goede moed een kind laten opgroeien om hem later moedig, maar ook moedeloos weer los te laten.

Dit boek over een jonge moeder die een baby van één maand oud overhandigd aan een wildvreemde wanneer ze zelf op het punt staat in de trein gestopt te worden richting Auschwitz. Alles wat hieraan voorafging en alle verstrekkende gevolgen die deze daad had worden bijzonder beeldend en pakkend beschreven.

Voor alle hoofdpersonages in dit boek kan je empathie opbrengen maar het is moeilijk om een keuze te maken naar wie je empathie het meest uit gaat. Dat heeft de schrijfster heel goed gedaan.

Na 377 bladzijden greep het laatste zinnetje in het boek mij het meest aan. “Ze heet Sarah”. Om te begrijpen waarom zou ik aanbevelen het hele boek te lezen. Echt de moeite waard.

Meer recensies van Leo Kortsmit