Verraderlijke Mist

Leo Kortsmit 30 juli 2023
Ook in dit derde deel van de serie over de hoofdpersoon Chaja komt haar leven nog steeds niet in rustiger vaarwater. Al vele jaren, bijna vanaf haar geboorte, leeft Chaja in angst. Op zich niet zo vreemd, want goed beschouwd leeft ieder mens maar 9 maanden zonder angst. Maar bij Chaja neemt het echter wel steeds extremere vormen aan. Ze heeft gelukkig mensen om haar heen die graag willen helpen, maar wederzijds wantrouwen maakt het er niet gemakkelijker op. Iemand met te veel zelfvertrouwen maakt fouten, maar iemand met te veel wantrouwen ook.
Het leven van Chaja blijft alsmaar gevaar lopen, omdat iemand hier maar al te graag een einde aan wil maken. Pas wanneer Chaja weet waarom wordt het echt gevaarlijk. Lafaards falen vaak in het aanpakken van gevaar, maar Chaja is ondanks alles moedig en weet het gevaar met alles wat ze heeft (en een klein beetje hulp) te beteugelen.
Wanneer Chaja, na wat mooie plottwendingen, aan het eind van het boek haar grote en goed bewaarde geheim moet prijsgeven lijkt een gelukkige toekomst ineens verder weg dan ooit.
Of Chaja dit geluk nog vindt wordt misschien duidelijk in een volgend deel waarin het te hopen is dat Chaja op tijd stopt met zoeken naar dat geluk, want als je alleen maar blijft zoeken wordt je nooit gelukkig.

Verraderlijke mist is weer een zeer vlot geschreven sterke psychologische thriller van de hand van Marja Boomstra. Wat mij betreft wederom goed voor 5 sterren.

Meer recensies van Leo Kortsmit