Plasticsoep

Het kind kijkt met een verrekijker naar de golven en ziet een walvis. De walvis zingt een lied voor het kind en vraagt het kind om met hem mee te gaan. Het kind stapt op de rug van de walvis en gaat met hem mee.

Ze glijden door de oceaan, dansen met andere vissen, ze duiken op uit het water en lijken veel plezier te hebben. Het kind wordt meegenomen naar de mooiste plekken.. Maar dan begint de buik van de walvis te rommelen en opent hij zijn bek, er komt gedeelte van de plasticsoep naar buiten: plastic tassen, een chips zak, een koffiebeker en nog veel meer. Dat wilde de walvis dus al die tijd laten zien en het kind snapt zijn verhaal erg goed.

Dit verhaal is geschreven door Karen Swann (@karenswann_) en geïllustreerd door Padmacandra (@padmacandrameek)
Dit is een prachtig prentenboek met een verhaal dat mij echt heeft geraakt. Het verhaal is ontzettend mooi geschreven en de illustraties zijn om in te lijsten, zo mooi en gedetailleerd. Het onderwerp? Je wordt met je neus op de feiten gedrukt. Er ligt zó veel plastic in de zeeën en oceanen, dat is een groot probleem voor mens en dier. Mooi dat er steeds meer kinderboeken verschijnen over dit onderwerp, waaronder dit pareltje

Dat de plasticsoep slecht voor dieren is, dat weet iedereen. Dieren eten het plastic op of raken erin verstrikt. Jaarlijks gaan er miljoenen dieren dood door plastic afval

Je kunt zelf ook een aantal dingen doen tegen de plasticsoep, neem bijvoorbeeld een stevige herbruikbare tas mee naar de supermarkt voor je boodschappen en raap zwerfafval op

Meer recensies van Leukekinderboekjes