Als het buiten donker is ligt Nio in zijn bed, hij ligt te dromen. Dromen vindt hij fijn, want in dromen kan alles. Nio ziet iets geks in zijn droom; een zwevend hoofd met een masker van een oude mevrouw, de mevrouw draagt een rood hoedje. Opa Bart komt ook voor in de droom en op het moment dat Nio aan opa wil vragen wie de mevrouw is en wat ze doet, spat de droom uiteen als een ballon en wordt Nio wakker. Het slaapkamerraam staat open en Nio ziet iets bewegen in de tuin, het is een schim. Misschien is het wel een dief! Als Nio de schim beter kan bekijken ziet hij een rood hoedje.

De volgende nacht droomt Nio weer en ziet hij weer een zwevend hoofd met een masker van de oude mevrouw. Weer wordt hij wakker en kijkt in de tuin. Hij ziet iets bewegen in de tuin en besluit te gaan kijken. Opa Bart zegt namelijk ook altijd: eerst kijken wat je zelf kunt doen en dan pas vragen aan een ander.

Nio gaat kijken en ontdekt dat hij met een dief te maken heeft, een dromendief! Niet alleen de dromen van Nio zijn gestolen, maar ook van andere mensen. Dat mag niet! Zal het Nio lukken om de dromendief te stoppen?

Ik was erg benieuwd naar dit boek! Hoe verder ik was in het boek, hoe nieuwsgieriger ik werd: waarom ziet Nio een zwevend hoofd in zijn droom en wie zit er achter het masker?

In het boek zie je zwart-wit illustraties maar ook illustraties die heel kleurrijk zijn, ook dat maakte mij nieuwsgierig: waarom is daarvoor gekozen? Uiteindelijk is het allemaal heel logisch. Ik vond het een heerlijk boek om te lezen, dit boek is spannend, stoer en lief tegelijk! Wat een stoere jongen is Nio! Een mooi boek om voor te lezen of om zelf te lezen.

Dit boek is geschreven door Bart Römer en geïllustreerd door Leon Römer, een mooie samenwerking tussen vader en zoon!

Reacties op: De dromendief

De dromendief - Bart Römer