Na het lezen wil je zelf ook een baku

Liane Baltus 04 februari 2019 Auteur
Laceys grote droom is om later bij het bedrijf te gaan werken dat de baku heeft uitgevonden, een robot huisdier waarmee je honderd keer zoveel kunt doen als met een smartphone. Daarvoor moet ze aangenomen worden op Profectus, een eliteschool waar alles draait om high tech.

Nadat ze is afgewezen voor de school vindt ze de kapotte resten van een coole level 3-baku, die ze weet te repareren. Met Jinxed wordt ze alsnog aangenomen op Profectus. Maar Jinxed blijkt niet een standaard level-3 baku te zijn.

Jinxed begint met een redelijk lange introductie voor je als lezer echt in het verhaal zit. Maar als Lacey eenmaal op school is aangenomen, dan boeit het verhaal ook echt. En volgen de spannende scenes elkaar in hoog tempo op.

Zonder in details te treden, vanwege spoileralert, zijn alle scenes geloofwaardig beschreven. De personages kloppen. Omdat je in het hoofd van Lacey zit weet je het meest van haar. Ze vraagt zich in ieder geval de juiste dingen af. En dat ze gaat geven om Jinxed, is alleen maar logisch. Ook als ze steeds beter gaat begrijpen hoe afwijkend en bijzonder Jinxed is.

Dat het verhaal ook de nodige clichés bevat, is te vergeven. Zeker omdat in dit boek meisjes net zo technisch onderlegd zijn als jongens. Alleen daarom al raad ik het aan ieder meisje aan.

De schrijfstijl van McCulloch is vlot. Behalve de iets te lange intro, wordt nergens onnodig uitgeweid. Het verhaal is een deel een. Het vooruitzicht dat er nog een deel komt is fijn. Als lezer ben je echt in die wereld en geloof me, na het lezen van dit boek wil je zelf ook een baku.

Een aanrader voor Harry Potter fans, en ook voor de lezers van The Lunar Chronicles.

Meer recensies van Liane Baltus