Spannende aantrekkingskracht

LienWi 03 januari 2024
Op de laatste dag van het jaar verscheen Dodelijk verlangen van Lysanne Hoksbergen, uitgegeven door De Verhalenfabriek. Ik kreeg een recensie exemplaar toegestuurd, waarvoor dank!!

Het verhaal vertelt over een jonge moeder die een onweerstaanbare aantrekkingskracht voelt voor een man die ze ontmoet aan de crèche van haar zoontje. In haar relatie voelt ze zich tekortgedaan: een kind, de dagelijkse sleur, weinig aandacht van haar man,… En dan ontmoet ze Johan die haar wel ziet staan. Het is de start van een emotionele rollercoaster. De start van het verhaal intrigeert me. Een jonge vrouw wordt achtervolgd in het bos, maar door wie? Daarna krijgen we te lezen wat er vooraf gebeurde en terug te eindigen in het bos.

De spanning wordt opgebouwd en we krijgen een aantal onverwachte twists. De universele thema’s van aantrekkingskracht en jaloezie spreken ook aan. Maar toch kon het verhaal me niet helemaal bekoren. De personages zijn naar mijn aanvoelen weinig uitgewerkt, hoewel het thema dat toch wel toelaat. Het verhaal wordt vertelt vanuit het standpunt van de jonge vrouw, en maakt een begin met het heen-en-weer gevoel dat gelinkt is aan een buitenechtelijke relatie, maar er wordt nogal snel over heengegaan. En de personages maken soms echt vreemde beslissingen. Ik bleef ietwat op mijn honger zitten: wat denkt Stijn van dit alles? En de vrouw van Johan?

De fijne schrijfstijl van Lysanne Hoksbergen maakt veel goed. Deze is aangenaam en het verhaal leest heel vlot en snel. Een aantal heel mooie zinnen maakten me blij. Al bij al een fijn tussendoortje.

Meer recensies van LienWi