Prachtig - rauw - intens

LienWi 03 januari 2024
Het nieuwe boek “Wenskind” van Gaby Rasters verscheen als Bookchoice Exclusive in het aanbod van de maand januari. Ik twijfelde om het te openen na het lezen van de flaptekst. Niet omdat het verhaal me niet aansprak, maar wel omdat ik schrik had om oude wonden open te trekken. Ik ben maar wat blij dat ik toch de moed had het verhaal te lezen.

Het is een boek over een heel sterke kinderwens, maar ook over helemaal geen kinderwens.
Het is een boek over opgroeien in een warme familie, maar ook over aan je lot overgelaten worden. Het is een boek over eindelijk die kleine baby in je armen sluiten, maar ook over het aanvaarden van het feit dat dit nooit zal gebeuren.
Het is een boek over hoe iedereen op zijn eigen manier omgaat met verlangen en verlies in al zijn vormen, en over hoe je elkaar kan vinden of verliezen.
Het is een boek over verwelkomen en afscheid nemen.

Ik luisterde de eerste helft van het boek en ging toen verder met lezen. Ik huilde en lachte terwijl ik door het bos wandelde, en later op de bank. Het boek is ontzettend mooi geschreven. De manier waarop Gaby Rasters erin slaagt om de warme, gefrustreerde, boze, lieve, dankbare,… gevoelens in woorden om te zetten, is indrukwekkend. Het boek liet een diepe indruk op me na.

Voor mij persoonlijk was dit het goede moment om dit boek te lezen, nu ik vrede heb met hoe het leven is gelopen. Ik had het niet willen lezen 10 jaar geleden. Maar misschien kan dit boek voor iemand anders net een troost zijn, zelfs tijdens een zwarte periode.

Speciale dank aan Donna Vrijhof die het boek inlas voor Bookchoice. Heerlijke stem met de perfecte emotie.

Meer recensies van LienWi