heerlijk hartverwarmend

LienWi 25 oktober 2023
Over - De gelukscoach is al het tweede verhaal van Lizette van Geene voor de verhalenfabriek. Dit keer een feelgood verhaal in kerstsfeer. Simone heeft een boekenwinkeltje waar ze heel gelukkig van wordt. Maar als ze eerlijk is, heeft haar familie wel gelijk. Ze verdiend amper voldoende om rond te komen, ze heeft nog steeds de liefde niet gevonden en eigenlijk moddert ze maar wat aan. Op haar dertigste verjaardag besluit ze haar leven drastisch om te gooien en wordt gelukscoach, gespecialiseerd in bibliotherapie. Omdat ze weinig ervaring heeft als coach besluit ze met Kerst te oefenen met haar familieleden. Ze leert hun geheimen kennen en dat loopt moeilijker dan voorzien. En dan komen er ook nog onverwacht extra gasten langs!! Wie zijn die en komt dat allemaal wel goed?

Quote - "Volgens mama brachten lezers én schrijvers hun leven liever door in een verhaal met fictieve personages, dan in het echte leven. Terwijl ze het echte leven nodig hebben om die verhalen te begrijpen, en schrijven."

Mijn gedacht - Het eerste wat opvalt is de mooie cover die een instant kerstgevoel geeft en helemaal past bij de rest van het verhaal. Voor mij is het de eerste keer dat ik een ebook van de verhalenfabriek lees. Ik opende het verhaal met een vooroordeel, dat geef ik toe. Het leek me onmogelijk om in slechts 100 blz een goed verhaal neer te pennen. Maar wat een foute redenering was dat!?! De gelukscoach is absoluut een volwaardig verhaal. In slechts 100 bladzijden slaagt Lizette van Geene erin om je helemaal mee te nemen in de wereld van Simone, in haar twijfels, in haar plannen en haar acties. Ook de andere personages worden knap neergezet. De beschrijving van de ziekte van oom Arnold en de manier waarop de familie ermee omgaat raakte me heel erg. Misschien omdat ik een gelijkaardige situatie van dichtbij meemaakte, maar zeker ook door de wijze waarop Van Geene het thema aansnijdt.

Het verhaal leest ontzettend vlot en ik las het in 1 keer uit. Ik moest meermaals glimlachen met herkenbare scènes en leuke zinsconstructies. Het verhaal bevat alle elementen van een heerlijke kerstnovelle : spanning, familiegeheimen en romantiek. Ik heb er heel erg van genoten. Absolute aanrader voor de kerstperiode !

Meer recensies van LienWi