Lezersrecensie

Kijkje in het leven van een apothekersassistent

Liesbeth Jochemsen 13 februari 2022 Auteur
Ik mocht dit boek lezen dankzij de facebookgroep OERgezellig- het boekenlab van de verborgen pareltjes, waarvoor dank. In deze groep reizen boeken van lezer naar lezer. Je krijgt het boek, in ruil voor een recensie, gratis opgestuurd. Na het lezen stuur je het op eigen kosten door naar de volgende lezer.

Toen ik dit boek voorbij zag komen, was ik gelijk geïnteresseerd. Zelf werk ik op een chemisch laboratorium in de agrarische sector en ik heb verschillende naaste familieleden die in de (ouderen)zorg werken. Ook heb ik op de middelbare school een snuffelstage in een apotheek gedaan. Ik verwachtte dus het een en ander aan dingen en termen in dit boek te zullen herkennen en dat was zeker het geval. Toch bleef het boek mij boeien en heb ik ook een hoop geleerd.
De cover van het boek ziet er aantrekkelijk en duidelijk uit. Je weet meteen waar het over gaat. Wel kan de roze kleur sommige mensen misschien afschrikken. De titel vond ik eerst wat minder, want waarom een Engelstalige titel voor een Nederlandstalig boek? Toen ik wat meer nadacht over de titel, drugs is Engels voor medicijn, begreep ik de titelkeuze en nu vind ik hem geniaal! De ondertitel maakt duidelijk dat dit boek gaat over een apothekersassistent.
Het boek begint met een lijst waarin staat voor wie dit boek is. Vooral het stukje bij Educated drug dealer in opleiding vond ik erg goed. Na een voorwoord en inleiding volg je het leven van de auteur, Ellen Kruize, die in de eerste persoon vertelt over haar opleiding tot en tijd als apothekersassistent. Je kijkt mee met de opleiding, brengt een bezoek aan Pildorp, doet de eerste werkervaring op en leert wat het werk van een apothekersassistent inhoudt en hoe dat beroep met de jaren is veranderd.
Het boek is geen roman, het leest eerder als een reeks blogs. Je kunt dus heel goed één hoofdstuk lezen en het boek dan even wegleggen, maar dat laatste is mij niet gelukt. Ik was gewoon te nieuwsgierig.
Het boek is aangevuld met gastblogs. Deze vond ik erg leuk. Zo lees je bijvoorbeeld over een apotheker in het leger en een ziekenhuisapotheek. De anekdotes zijn gewoon zeer vermakelijk. Er zit ook een schaduwzijde aan het beroep van apothekersassistent, zoals de druk van de verzekeringen en agressieve patiënten. Ook deze kanten komen in dit boek aan bod.
Persoonlijk had ik het boek mooier gevonden wanneer er minder witregels in waren en de tekst mooi was uitgelijnd. Ook zou de brief van Roos en de antwoorden daarop best samengevoegd kunnen worden tot één hoofdstuk. Nu lees je meerdere keren dezelfde vraag. Maar dit is mijn mening en zijn slechts schoonheidsdingetjes.
De korte toegankelijke geschreven hoofdstukken maken dat het boek moeilijk weg te leggen is. De verschillende farmaceutische en medische termen in het boek worden steeds duidelijk uitgelegd. De zwart-wit foto's en de verschillende quotes in het boek maken het geheel compleet.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen

Gesponsord