Niet weg te leggen…

Liesbeth 23 november 2022
Lucy Barton is wederom de hoofdpersoon in dit prachtige boek.
Het is het vierde boek over Lucy, maar dat maakt op zich niets uit.
Wel loop je een groot risico dat je naar de boekhandel rent om de overige boeken te kopen…

Lucy en William zijn ruim twintig jaar geleden gescheiden, en hebben samen twee dochters, Becka en Chrissy. Ze hebben na hun scheiding een goede band met elkaar.
William is parasitoloog en hij voorziet de impact van de Corona pandemie in New York.
Hij vraagt Lucy mee naar een stadje in Maine.
Zij denkt voor een paar weken, William wil echter niet voor niets dat ze ook haar laptop meeneemt.
Hij heeft met zijn vooruitziende blik van alles al geregeld.

Het verhaal geeft het gewone leven prachtig weer en het verveelt geen enkel moment.
Eenvoudig, maar toch complex.
Lucy deelt haar gedachten met je en zo word je niet alleen in haar wereld getrokken, maar worden de personages ook voor even een onderdeel van jouw gedachten.
Niet alleen de personages worden goed neergezet, ook de tegenstellingen in het Amerika tijdens de Corona pandemie en de Black Lives Matter demonstraties komen aan bod.

Met de verschrikkingen van de pandemie op de achtergrond leef je mee met Lucy, William, Becka en Chrissy.
Lucy rouwt om haar 2e man David, die pas overleden is.
William is door zijn derde vrouw verlaten en zij heeft hun jonge dochter meegenomen.
Lucy en William kennen elkaar door en door, dit hernieuwde samenzijn wekt aanvankelijk best wel irritatie op, maar door de lockdown zijn ze op elkaar aangewezen.
Strout kan als geen ander dit met een enkel zinnetje weergeven.
“Rond deze tijd merkte ik dat ik elke avond na het eten een hekel aan William had.”
Op heel aannemelijke wijze laat Strout Lucy en William elkaar opnieuw vinden, de vriendschap en het respect was er al.

Zeker heeft Wiliam zijn fouten, maar hij is liefdevol voor Lucy en helpt op cruciale momenten hun dochters.
Becka verlaat haar echtgenoot om zijn ontrouw.
William onderneemt een reddingsoperatie en zorgt ervoor dat Becka uit New York komt.
Later volgt een tweede reddingsoperatie als de ouders van zijn schoonzoon een ieder in gevaar brengen.
De Corona spaart ook bekenden en familie van Lucy niet.
Tenslotte heeft Chrissy het ook moeilijk, mede door haar derde miskraam.
Uiteindelijk kiest ze voor haar huwelijk, tot grote opluchting van Lucy.

Het is alweer een tijdje geleden, dat ik zo van een boek genoten heb.

Meer recensies van Liesbeth