Niet zomaar een hond!! Of kat.. of duif..

LinseyM 05 mei 2024
Een prachtig verhaal over vriendschap, liefde, verlies, verdriet, angst en moed.

Het verhaal begint vlak voor de oorlog uitbreekt. Een straathond wordt op het nippertje gered door een meisje genaamd Peggy. Zij neemt hem mee naar huis en maakt hem deel van het gezin. Ze noemt hem Beau. In dit gezin woont ook een kat genaamd Mabel. Die moet niet veel hebben van honden maar tolereert Beau uiteindelijk wel.
Als de oorlog uitbreekt en er maatregelen genomen moeten worden wat betreft de kinderen en huisdieren raken Peggy en Beau van elkaar gescheiden. Dan begint er een heel nieuw leven voor Beau waarin hij maar één doel heeft: Herenigd worden met Peggy.
In het begin van het nieuwe leven van Beau sluit hij vriendschap met een duif genaamd Bomber. Hij maakt ontzettend veel mee en als het noodlot toeslaat besluit hij samen met Mabel en Bomber aan een reis te beginnen om Peggy terug te vinden.

Het verhaal is geschreven vanuit Beau. Je beleeft het dus door de ogen van een hond. Dit geeft het boek een bijzondere kijk op de wereld omdat dieren de dingen vaak anders zien dan mensen. Ook is het verschil tussen honden en katten erg goed beschreven. Zij hebben een totaal andere gedachtegang en komen nogal eens in conflict. Waar in het begin weinig sympathie te vinden is voor de kat Mabel krijgt het verhaal een wending waardoor zij toch gevoel blijkt te hebben en meeleven makkelijker wordt.
Ook de duif Bomber draagt veel bij in dit verhaal. Hij zorgt voor erg leuke dialogen. Waar hij eerst wordt weggezet als knettergek blijkt hij later toch erg veel levenslessen te bezitten en is hij onmisbaar voor de andere twee tijdens de grote reis.

Het verhaal kent veel tragische gebeurtenissen en kan voor tere zieltjes (kinderen van 10 jaar waarvoor het geschreven is) moeilijk zijn om alleen te lezen. Het kan wenselijk zijn om dit samen te lezen en te bespreken. Wel is het een erg mooi en leerzaam verhaal en valt er ook veel over te discussiëren. Ik kan mij dan ook voorstellen dat dit boek bijvoorbeeld in een klas zou worden voorgelezen. Het boek is nergens echt moeilijk al zullen sommige termen misschien om uitleg vragen. En hoewel het voor kinderen geschreven is, zou een volwassene hier ook echt van kunnen genieten.

De oorlog is de rode draad van het verhaal. Toch zijn er momenten in het boek waarbij je de oorlog even kan loslaten omdat er tijdens de reis veel gebeurtenissen zijn die niets met de oorlog te maken hebben. Veel van de gebeurtenissen zijn dan ook op waarheid gebaseerd, wat het nog bijzonderder maakt. Dit is te lezen aan het einde van het boek bij de notitie van de auteur, maar lees dit niet voordat je aan boek begint want hier staan spoilers in!!!

Het boek heeft een prachtige plot met nog één tragische gebeurtenis waarbij je toch nog een brok in je keel krijgt, terwijl je voor je gevoel al aan het happy end bent belandt. Dit maakt het boek extra goed en moet je het even laten bezinken als je het uit hebt. Ook blijf je met een aantal vragen zitten die je zelf mag invullen... hoe zou het zijn afgelopen met...

Ik vond het een prachtig boek om te lezen en zou het zeker aanraden. Zelf heb ik een zoon van 10 die ik het ook zeker zou laten lezen of misschien zou voorlezen daar nodig. En hoewel er al vele verhalen zijn over dieren die een ongelooflijke reis maken is deze toch uniek door de oorlog die het verhaal beheerst. Ik geef het boek dan ook 4 prachtige sterren. ☆☆☆☆

Meer recensies van LinseyM