Vlijmscherpe tranen, Vlijmscherp boek..

LinseyM 11 juni 2023
Citaat: "Mensen doen graag alsof wraak een gerechtvaardigd motief is, maar het is gewoon haat in een mooier jasje." Blz. 299
Dit typeert zo'n beetje het gehele boek.

Shawn Andre Cosby is een auteur uit zuid-oost Virginia. Met zijn boek Een Laatste Uitweg won hij in 2020 meerdere awards waaronder de Los Angeles Times Book Prize. Ook vlijmscherpe tranen doet het erg goed en kwam binnen op nummer 10 van de New York Times bestseller list. In Nederland weet hij ook goed te scoren met zijn boek, want het boek is hier uitgeroepen tot VN-thriller van het jaar 2023.

Het boek gaat over twee vaders die het verschrikkelijke leed over hun vermoorde zoons delen. Beiden hebben een criminele achtergrond en hebben een bepaalde periode in de gevangenis gezeten. In eerste instantie hebben ze niet veel met elkaar gemeen, maar naarmate het boek vorderd blijkt dit toch meer te zijn dan gedacht. Ike is een zwarte man die zijn leven enigzins op de rit heeft gekregen maar nog steeds kampt met discriminatie en problemen. Buddy Lee is een witte man die verslaafd is aan de drank en niet veel meer van het leven maakt dan nodig is. Als het ergste wat een vader kan overkomen gebeurt ontmoeten de twee elkaar op de begrafenis. Aanvankelijk hebben ze niets met elkaar maar nadat er weer een verschrikking gebeurt rondom de dood van hun zoons besluiten ze samen te werken en de daders op te sporen. Dit gaat gepaard met een hele hoop gruwelijkheden en actie. Voor bloedvergieten en moord draaien ze hun handen niet om. Tegelijkertijd moeten ze hun gedrag tegenover hun homoseksuele zoons zien te verwerken, en zich erbij neerleggen dat ze niet meer kunnen goedmaken wat ze al die tijd fout hebben gedaan.

Het boek is geschreven vanuit de derde persoon en de hoofdstukken wisselen tussen de personages. Zo lezen we het verhaal vanuit Ike en het verhaal vanuit Buddy Lee. Ook worden er steeds nieuwe personages geïntroduceerd die ook zo hun eigen hoofdstukken krijgen. Dit leest erg prettig en houd de spanning in het boek.

Het boek zit boordevol actie en doet denken aan series zoals Sons of Anarchy. Ook in dit boek komt namelijk een Biker bende voor. Evenals drugs en wapen bendes. De liefhebbers van deze genres komen in dit boek niets tekort.

Het boek is verder geweid aan discriminatie en het lhbtiq+ genre. De schrijver weet de kijk op deze onderwerpen goed te belichten vanuit verschillende perspectieven en het zet je enorm aan het denken. Meevoelen met de personages is dan ook geen enkel probleem.

Het plot is ontzettend spectaculair en zorgt ervoor dat de lezer het boek niet weg kan leggen. Op sommige delen is het soms een tikkeltje over de top maar dit boek kan het zeker hebben.

Zelf heb ik het geluk gehad om dit boek hier op hebban te mogen winnen. Het heeft mij aangenaam verrast en ik ga zijn andere boeken ook zeer zeker lezen. Ik zou dit boek zeker aanraden om te lezen en zou het ook kopen als ik het niet in mijn bezit had.

Ik geef dit boek 5 sterren omdat het zo vol actie en stof tot nadenken zit dat het ook echt elke ster waardig is. Ik zou zeggen: Lezen dus!!!

Meer recensies van LinseyM