Emotionele rollercoaster..

LinseyM 31 januari 2022
Een prachtig boek in de categorie young adult. Zelf vind ik dit boek al geschikt voor kinderen vanaf 12 jaar.

Het verhaal gaat over 3 kinderen die de oorlog op totaal verschillende manieren beleven. Leo is een joodse jongen die in het begin 2 vrienden heeft. Elsa een joods meisje en Max, een jongen met een nogal verbitterde vader. Het boek begint in het jaar 1936, nog voor de oorlog. Samen vieren ze de verjaardag van Leo waarbij er een gebeurtenis plaatsvind die de rode draad door het boek vormt. De oorlog breekt uit en de 3 vrienden verliezen elkaar hierdoor uit het oog. Je volgt de levens van de kinderen gedurende de gehele oorlog. Hierbij voel je dat de kinderen steeds volwassener worden.

Het boek is verdeeld in jaartallen waarin de hoofdstukken wisselen tussen de 3 kinderen. Dit maakt het boek interessant en hierdoor blijf je steeds benieuwd hoe het verder gaat. De verhalen over Leo en Elsa zijn geschreven vanuit de ik vorm. Het verhaal van Max is een vertelvorm. Door de ontwikkeling die Max doormaakt heeft de schrijfster hier bewust voor gekozen, je houd hierdoor meer afstand van zijn karakter.

Het boek heeft een hele spannende twist aan het eind. Deze zag ik niet aankomen. Ook heeft het boek een heel mooi eind die het verhaal goed afrond. Het is een verhaal om even te laten bezinken en het zal je waarschijnlijk een hele poos bij blijven.

Quote: 'Het valt op hoe gemakkelijk iets absurts bijna natuurlijk kan worden. Hoe snel iets ondenkbaars alledaags kan worden. Hoe gemakkelijk we het onvoorstelbare een nieuw normaal laten worden.'

Leuk weetje: Het boek berust op een waargebeurd verhaal. Het karakter van Leo is namelijk gebaseerd op de vader van de schrijfster. Dit maakt het verhaal nog indrukwekkender.

Zelf geef ik dit boek 4 sterren. Ik heb het verhaal ervaren als een emotionele rollercoaster dat in sneltreinvaart leest. Ik miste op sommige momenten wel wat diepgang in bepaalde gebeurtenissen, maar dit begrijp ik wel omdat de doelgroep young adult is. Ik zou het iedereen aanraden om te lezen. Dit verhaal (zoals zovele over de oorlog) mag niet vergeten worden. Mij zal het heel lang bijblijven en hopelijk lezen mijn kinderen dit later ook.

Meer recensies van LinseyM