Heftige historische Roman, met een bijzondere verbinding in het heden..

LinseyM 22 oktober 2023
Citaat: "Over de tegenslagen die je voorgeschoteld krijgt in het leven heb je geen controlle. Hoe je ermee omgaat wel."
Denk hier even over na.. het leven kan vele dingen voor jou in petto hebben, maar hoe ga je er hiermee om? Dit boek bestaat uit zoveel tegenslagen dat het voor Guusje, de hoofdpersonage in dit verhaal niet gemakkelijk is om keuzes te maken. En zo kom ik op het tweede citaat uit het boek, namelijk:
"Er komt een moment waarop je je realiseert dat je geen andere keuze hebt. Dat je doet wat je moet doen om te overleven."
Dit beschrijft het hele verhaal, als je hier nieuwsgierig naar bent geworden dan kan ik alleen maar zeggen, lees dit boek!!

Rachel van Charante is een Nederlandse schrijfster met slechts drie boeken op haar naam, maar met een belofte voor zoveel meer. De eerste twee boeken die zij schreef gaan over de tweede wereldoorlog en van haar eerste exemplaar zijn maar liefst 25.000 exemplaren verkocht. Dit wil toch wat zeggen!
Schaduwdochter is het eerste boek van haar dat terug gaat in de tijd van 100 jaar geleden. Het is erg realistisch beschreven en met de belofte van nog 7 boeken zeker de moeite waard.

Het boek gaat voornamelijk over Guusje. Een jonge vrouw die ontzettend veel tegenslagen te verduren krijgt. Met een zusje dat ziek wordt en met het gevoel dat zij de enige is die hier iets aan kan doen, stort ze zichzelf in een leven dat haar steeds verder van zichzelf doet vervreemden en wordt ze gedwongen keuzes te maken die ze normaal gesproken niet zou hebben genomen.
In de tegenwoordige tijd stuit Carmen, na een tragedie in haar leven, op een krantenbericht dat haar doet vermoeden dat de geschiedenis van haar man een geheim bevat. Ze kan dit niet los laten en zal er alles aan doen om dit geheim ontrafeld te krijgen.

Het boek is beschreven vanuit twee personages. De historische tijdlijn vanuit Guusje en het heden vanuit Carmen. Het verhaal van Guusje domineert.
Het verhaal van Carmen is minder uitgediept waardoor je ook minder met haar kan meeleven. Hopelijk komt haar personage in de volgende boeken terug en krijgen we een beter beeld van haar.

Het boek is erg mooi beschreven en het verhaal weet je echt te raken. Helaas had ik al erg snel door hoe het verhaal zich zou ontvouwen. Ook had ik moeite met het compacte verhaal van Carmen. Ik moest te veel zelf invullen en kreeg niet echt een goed beeld van haar. Hier had veel meer in gezeten. Ondanks dat zie ik alleen maar kansen voor de volgende delen. Ik ga die dan ook zeker lezen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Dan kom ik nu toe aan de beoordeling. Ik heb erg getwijfeld tussen 3 of 4 sterren. Het verhaal van Guusje is zeker 4 sterren waard. Het verhaal van Carmen vind ik echt te min en zou ik op 2 à 3 sterren indelen. Al denk ik echt dat dit verhaal zich in de volgende delen gaat ontvouwen.
Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat dit deel maar 3 sterren van mij krijgt, met de verwachting dat deze serie kan groeien tot 4 of zelfs 5 sterren.
Laat je hierdoor zeker niet tegenhouden om het verhaal te lezen, het is het zeker waard. En laat je meenemen op een reis langs de verschillende kastelen van Nederland, die ons vast nog ontzettend veel te bieden hebben!

Meer recensies van LinseyM